Liberalerna: Regeringen måste ge besked om vaccinpass

Liberalerna: Regeringen måste ge besked om vaccinpass

Det skånska kultur- och idrottslivet har drabbats hårt under pandemin. Men med vaccinpass skulle det bli möjligt att delvis öppna upp sportarenor och teater-och operahus igen. Liberalerna i Region Skåne instämmer därför i Christer Nylander och Lina Nordquists uppmaning att låta de arrangörer som så önskar använda sig av vaccinpass vid olika kultur-och idrottsevenemang.

– Runt om i Skåne har teatersalonger och idrottsläktare stått tomma under pandemin. Nu bör vi ge en möjlighet till den som är fullvaccinerad att gå på fotboll, konserter och föreställningar igen. Vaccinpass skulle ge en nödvändig injektion till det skånska kultur- och idrottslivet och möjliggöra för skådespelare, musiker och idrottsutövare att äntligen få möta en publik. Regeringen behöver ge besked nu. Kultur-och idrottssektorn kan inte vänta längre, säger Cristina Glad (L), förste vice ordförande i Kulturnämnden.

– Ännu är pandemin inte över, men en stor del av den skånska befolkningen är nu vaccinerad. Liberalerna ser därför ett värde i att låta arrangörer få friheten att införa vaccinationspass så länge de kan säkerställa att individernas integritet värnas. Parallellt med detta är det viktigt att allmänheten fortsätter att hålla avstånd och att arrangörerna kan hålla besökarna trygga. Arrangörer bör också få frihet att utforma sina egna deltagartak utifrån den kapacitet som respektive fastighet eller anläggning har. Vidare bör möjligheten ses över om arrangörer kan kräva ett PCR-test eller bevis på tillfrisknande från covid-19 för att människor utan vaccin, ska få delta på olika arrangemang, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i Hälso-och sjukvårdsnämnden.

– Ett välmående kulturliv är en omistlig del av ett liberalt och demokratiskt samhälle. För oss liberaler är det därför viktigt att skapa förutsättningar för en nystart för den svenska kultursektorn. Under pandemin har regionen bland annat fördelat drygt 20 miljoner kronor i extra verksamhetsstöd till olika kulturaktörer i Skåne Men mer behöver göras. Frivilliga vaccinpass är ett steg på vägen mot att öppna upp det skånska kulturlivet, säger Cristina Glad (L).

Ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden och regionråd
Telefon: 0768- 87 03 07

Cristina Glad (L)