Liberala satsningar i regionbudgeten

Liberala satsningar i regionbudgeten

Allians för Skånes budget för 2020 klubbades på tisdagen igenom i regionfullmäktige. Liberalerna har fått genomslag för en rad viktiga reformer. Det handlar bland annat om en fortsatt utbyggnad av den skånska primärvården.

– Med den här budgeten växlar alliansen upp arbetet för ett bättre Skåne. Som liberal är jag särskilt glad över att den historiska satsningen på Skånes vårdcentraler fortsätter. Vi skjuter till ytterligare 250 miljoner kronor till primärvården. Genom att stärka första linjens sjukvård ökar tryggheten och kontinuiteten för patienten. Med rätt vård på rätt nivå kan köerna minska och tillgängligheten öka, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Hälso-och sjukvårdsnämnden.

Allians för Skånes budget innehåller också särskilda satsningar för tidig upptäckt och behandling av cancer.

– Vi vill förebygga lidande genom tidigare diagnos. Vi satsar därför 9 miljoner kronor på screening av mag- och tarmcancer, vilket är den tredje dödligaste cancerformen. Vi inför också organiserad PSA-testning för att fler män ska få rätt vård i rätt tid och vi satsar 3 miljoner kronor på ett prostacentrum för att man som patient ska kunna få stöd och hjälp snabbt, fortsätter Gilbert Tribo (L).

Liberalerna har också drivit på för att budgeten ska ha ett tydligt fokus på att stärka innovationskraften Region Skånes egen verksamhet.

– Innovation ska genomsyra regionens verksamhet. Vi ger därför ett särskilt uppdrag till Innovation Skåne att ta fram metoder och verktyg för att mäta och tillvarata innovationskraften i Region Skånes egna verksamheter. Vi satsar också nära 130 miljoner kronor på en ny utvecklings- och innovationspeng för att premiera de sjukhus som möjliggör för innovationer och nytänkande inom den skånska sjukvården. Att främja innovationskraften i Region Skåne är helt centralt för att långsiktigt stärka regionens ekonomi och garantera skåningarna en välfungerande välfärd, säger Louise Eklund (L), regionråd och förste vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.

För mer information, kontakta

Gilbert Tribo, gruppledare och regionråd, ordförande Hälso-och sjukvårdsnämnden, 0768-87 03 07

Louise Eklund, regionråd, vice ordförande Regionala utvecklingsnämnden, 0702-31 43 19