Bild: Kristianstad kommun

Gilbert Tribo (L): Glädjande att regeringen vill bistå Ukraina med sjukvårdsmateriel

I dag (2022-03-02) meddelade statsrådet Lena Hallengren (S) tillsammans med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att regeringen vill skicka sjukvårdsutrustning till Ukraina, som just nu försvarar sig mot den ryska federationens invasion. Liberalerna i Region Skåne välkomnar dagens besked.

– Det är en förfärlig situation som just nu råder i Ukraina. Jag är både stolt och glad över den stora solidaritet som finns i världen och Europa. Jag välkomnar även regeringens besked om att skicka sjukvårdsutrustning. Från Region Skånes sida är vi i full solidaritet med Ukraina och vi har beredskap för att hantera eventuellt inkommande önskemål om sjukvårdsutrustning och materiel, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd

EU:s medlemsländer har fått förfrågningar från EU om att bidra med materiel och ha beredskap för sjukvårdsstöd med anledning av kriget. Ukrainas grannland Moldavien har redan bett om stöd via mekanismen för att kunna bistå personer som kommer över gränsen.

– Samtidigt förbereder vi just nu den skånska vården för att ha beredskap för att ta emot patienter från Ukraina som är i behov av vård. Vi förbereder även för en ytterligare flyktingström och där det blir viktigt att stötta upp på ett bra sätt. Ukrainas sak är Sveriges sak, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd

Regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd