Folkpartiinitiativ leder till kraftsamling för akutsjukvården

Folkpartiinitiativ leder till kraftsamling för akutsjukvården

Vid morgondagens regionstyrelse föreslår den styrande minoriteten att bifalla Folkpartiets förslag om att ta ett samlat grepp om akutsjukvården.

– Det är positivt att styret väljer att ta till sig Folkpartiets förslag om en bred och parlamentarisk dialog med patienter och medarbetare. Det finns ett stort behov av att ta ett samlat och långsiktigt grepp om akutsjukvården för att människor ska få rätt vård i rätt tid och för att medarbetarna i vården ska uppleva en bättre arbetsmiljö, säger Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Personalen vittnar om den turbulenta situationen och den frustration som finns hos både medarbetare och patienter på våra akutmottagningar. Med flera timmars väntetid på akuten, det är särskilt allvarligt i Malmö och Lund.Flertalet medarbetare är oroade för att inte kunna ge god och säker vård.

För att råda bot på dessa utmaningar vill Folkpartiet att en kommission inrättas med syfte att starta en fördjupad dialog med personal och patienter för att förutsättningslöst hitta både lösningar på kort och lång sikt.

– Flertalet medarbetare och patienter har i olika sammanhang lyft vikten av att vi som politiker borde enas tillsammans och ta oss tid att lyssna på personal och patienter, hur vi framöver ska forma framtidens akutsjukvård, säger Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Kommissionen kommer att vara en bred parlamentarisk dialog med representation från alla partier i Region Skåne.

– Nu är det viktigt att detta blir ett bra arbete som leder till konkreta förbättringar, därför är det viktigt att involvera de som arbetar i vården och som med sin erfarenhet har en unik och värdefull kunskap, säger Gilbert Tribo (FP) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Initiativärendet och ärendet till regionstyrelsen bifogas i sin helhet

För mer information:

Gilbert Tribo (FP) gruppledare – 076 887 03 07