Folkpartiet Skåne: Återinför beredskapspolisen!

Folkpartiet Skåne: Återinför beredskapspolisen!

Sverige står inför en tid av kris och stora utmaningar, det märks inte minst i Skåne. Polisens resurser räcker inte till. Migrationsverket hinner inte ge de mycket stora grupper som nu kommer till Sverige ett bra mottagande. Flyktingboenden sätts i brand. De skånska kommunerna gör sitt yttersta, men det är uppenbart att situationen skapar en ökad otrygghet. Därför föreslår Folkpartiet Skåne ett återinförande av beredskapspolisen.

Till Sverige kommer idag stora grupper av människor med en lång och svår resa bakom sig. Till Trelleborg anländer varje dag 100 ensamkommande barn och ungdomar. De skånska kommunerna, statliga myndigheter och frivilligorganisationer gör sitt yttersta för att mottagandet ska bli så bra som möjligt, men med tusentals asylsökande vecka efter vecka krävs lösningar som i normala fall inte skulle accepteras.

Samtidigt märks en allt större irritation i det svenska samhället över att Sverige bär en oproportionerligt stor del av ansvaret i flyktingkrisen, eftersom övriga Europa inte tar tillräckligt ansvar. Detta sammantaget riskerar skapa ökad konflikt i samhället. Det är i sådana lägen av yttersta vikt att säkerställa lugn och trygghet.

Den nu akuta flyktingkrisen visar tydligt att det var fel att avskaffa beredskapspolisen. Avvecklandet av beredskapspolisen 2012 resulterade i att samhällets förmåga att hantera kriser kraftigt försämrades. Grunden för all effektiv krishantering är att den inte får sätta ordinarie verksamhet ur spel. Därför är det avgörande i krissituationer att kunna sätta in en resurs med polisiära befogenheter som är fristående från polisens kärnverksamhet.

Folkpartiet Liberalerna Skåne föreslår därför att beredskapspolisen återinförs i Sverige snarast möjligt.

Fakta:

Beredskapspolisen var en enhet inom den svenska polisen som bestod av civilpliktiga poliser som ingick i det civila försvaret. Beredskapspolisen utgjorde en förstärkning till respektive polismyndighets ordinarie personal och kallades in till polismyndigheterna under höjd beredskap samt vid allvarliga eller omfattande störningar på samhället. Beredskapspolisen avvecklades under år 2012 efter bland annat krav från Rikspolisstyrelsen på grund av då rådande förutsättningar med utökningen av antalet reguljära poliser och det säkerhetspolitiska läget.

För mer information, kontakta:

Christer Nylander (FP), ordförande Folkpartiet Liberalerna Skåne, ‪070-252 28 22

Fredrik Sjögren (FP), politisk sekreterare för Folkpartiet Liberalerna Skåne, 070-458 24 44