Amelie Tarschys Ingre utsedd till rapportör för återuppbyggnaden av Ukraina av Europarådets lokala kongress

Europarådets kongress för lokala och regionala myndigheter har utsett Liberalernas regionråd Amelie Tarschys Ingre till rapportör för återhämtningen och återuppbyggnaden av Ukraina. Det långsiktiga målet med rapporten är att hjälpa Ukraina i övergången från krig till modern demokrati.

- Kriget i Ukraina har naturligtvis påverkat allt från infrastruktur till lokal service. Det viktigaste är nu att stötta Ukraina att vinna kriget men medan försvaret för Ukrainas frihet måste fortsätta så behöver vi också börja planera för den dag kriget är över. Jag hoppas och tror att den här rapporten kan bidra till det arbetet, säger Amelie Tarschys Ingre, regionråd i Stockholm.

Europarådets kongress för lokala och regionala myndigheter har som huvudfokus att stärka det lokala och regionala självstyret. Rapporten kommer att lägga fram förslag om hur den lokala demokratin kan bidra och spela en roll i återuppbyggnaden av Ukraina.

- Återuppbyggnaden av Ukraina kommer att kräva hela det ukrainska samhällets engagemang. Jag är övertygad om att goda förutsättningar för den politiska nivån som är närmast medborgarna kommer att vara oerhört viktigt för att förankra och inkludera hela befolkningen i det arbetet som Ukraina kommer att behöva ta sig an den dagen som kriget äntligen är över, avslutar Amelie Tarschys Ingre.

Fakta

Europarådet är en samarbetsorganisation med 46 medlemmar, som grundades 1949 och som har sitt säte i Strasbourg

Europarådet arbetar för att främja demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstatliga principer.

Europarådets kongress för lokala och regionala myndigheter (CLRAE) jobbar med politiska samarbeten och övervakning av demokratisk utveckling mellan medlemsstaterna på lokal och regional nivå.

Kongressens 234 ledamöter, lokal- och regionalpolitiker, har en rådgivande funktion och fungerar som ett forum och en kunskapsförmedlare. Kongressen tar fram omfattande dokumentation om bland annat den kommunala självstyrelsens villkor i olika medlemsstater.