Amelie Tarschys Ingre ny ordförande i regionen

Amelie Tarschys Ingre ny ordförande i regionen

Amelie Tarschys Ingre (L) är från årsskiftet ny ordförande i regionens innovations- och utvecklingsutskott. Hon är sedan i höstas vice gruppledare för Liberalerna i Region Stockholm.

– Digitalisering, innovationer och modern teknik kan och ska underlätta för vårdpersonalen och förbättra vård och vardag för patienterna. Jag vill arbeta för att vi utnyttjar och implementerar tekniken så att en modern hälso- och sjukvård kommer alla till del, säger Amelie Tarschys Ingre (L), ordförande i regionens innovations- och utvecklingsutskott.

– Modern teknik kan förenkla för vårdens medarbetare så att de får mer tid för patienterna – och kan kapa köer och öka tillgängligheten. Tekniken kan öka tryggheten för de äldsta och yngsta patienterna och deras anhöriga och bland annat skapa en bättre äldrevård. Och tekniken kan göra våra vårdkontakter i vardagen enklare och smidigare – i en modern sjukvård är det självklart att du ska kunna rapportera och styra egna hälsodata, och träffa läkaren på distans genom videomöten, fortsätter Amelie Tarschys Ingre (L).

– Innovationskraften och uppfinningsrikedomen i vården är stor. Den skapar nya medicinska framsteg, utvecklar omvårdnaden och bemötandet – och ger möjlighet att använda resurserna bättre och skapa bättre arbetsplatser, menar Amelie Tarschys Ingre (L).

Amelie Tarschys Ingre är 45 år, bor på Lidingö med man och tre barn och har en pol. mag. examen i bl a statsvetenskap från Uppsala universitet. Amelie har suttit i regionfullmäktige sedan 2014 och var 2014-18 oppostionsråd och 2018-21 kommunalråd och ordförande utbildningsnämnden i Lidingö stad. Sedan hösten 2021 är hon vice gruppledare för Liberalerna i Region Stockholm.