155 miljoner till Konserthuset 2019

Region Stockholms kulturnämnd beslutar på onsdag om ökat stöd för Stockholms Konserthus under 2019. Med 155 miljoner kronor innebär förslaget en ökning med 3 miljoner jämfört med 2018.

- Ett konserthus i världsklass är en stor tillgång för oss stockholmare. Vi får möjlighet att njuta av fantastisk musik, världsartister och nyskapande verk. Och Stockholms konserthus bidrar till att göra Stockholmsregionen mer känd och attraktiv, säger Cecilia Elving (L), ordförande för Region Stockholms kulturnämnd.

- Stockholms konserthus är en förebild inte bara i musikalisk kvalitet och rikedom. Som ny ordförande i kulturnämnden har jag imponerats inte minst av Konserthusets progressiva jämställdhetsarbete – ett gott exempel för andra branscher och för kulturaktörer över hela världen, påpekar Cecilia Elving (L).

Konserthuschefen kommenterar:

- Konserthuset och Kungliga Filharmonikerna är oerhört glada över det fina samarbete och det starka stöd vi har från Region Stockholm. Vi ska fortsätta göra vårt yttersta för att berika livet för alla som bor här och för att med kulturens hjälp positionera Stockholmsregionen som en av Europas mest attraktiva storstadsregioner, säger Stefan Forsberg, VD och konstnärlig ledare för Stockholms Konserthus.