Gå direkt till innehåll
LG:s nordiska värmepumpar: produktutveckling i världsklass för behaglig inomhusmiljö

Pressmeddelande -

Norden-specifika funktioner och miljövänligare köldmedia gör LG:s nya THERMA V-serie till ett hållbart val för uppvärmning av svenska hem.

STOCKHOLM, den 20 augusti, 2024 – Att utveckla luft-vatten-värmepumpar som är effektiva i nordiska klimat innebär flera utmaningar. De låga temperaturerna i regionen ställer höga krav på värmepumparnas prestanda, särskilt när det gäller att bibehålla effektiviteten vid låga temperaturer. Nordiska vintrar kan ofta nå temperaturer långt under fryspunkten, vilket gör det svårt för värmepumpar att upprätthålla värmeproduktion utan att förlora effektivitet. Av denna anledning valde LG att testa sina värmepumpar i Luleå under vintern 2023/24 inför svensk säljstart.

En annan utmaning är att säkerställa tillförlitlig drift under längre perioder av extrem kyla. I sådana förhållanden kan värmepumpar utsättas för isbildning, vilket kräver robusta avisningssystem för att förhindra driftstörningar. Dessutom är energiförbrukningen en av de huvudsakliga anledningarna att konsumenter väljer värmepumpar. I jakten på minskade driftkostnader och miljöpåverkan måste värmepumparna alltså vara extremt energieffektiva även när det är riktigt kallt.

LG:s lösningar för den nordiska vintern

Centralt för avancerade moderna värmepumpar är inverterteknologi, som möjliggör SCOP-värden (Seasonal Coefficient of Performance), verkningsgrad, över fyra – vilket innebär att varje watt i elenergi ger fyra watt värme. Inverterteknologi medger dynamisk styrning av kompressorns varvtal för att möta de krav som ställs på klimatanläggningen för tillfället, vilket sparar på energimässigt dyrbara uppstartscykler och minskar på slitage. En annan fördel med inverterkompressorer är att de kan svara betydligt snabbare på ändringar i temperatur än konventionella lösningar. Det innebär en jämnare och behagligare inomhusmiljö.

Effektiv avisning är också en nyckelfaktor i värmepumpars användbarhet när temperaturerna underskrider fryspunkten. För att möta utmaningarna med det svenska klimatet har LG utvecklat en avfrostningscykel speciellt anpassad för våra kalla och torra vintrar.

Som en av världens stora producenter av värmepumpar bedriver LG gedigen forskning i hur enheter fungerar optimalt i ett så stort temperaturspann som möjligt. År 2023 grundades LG Advanced Cold Climate Heat Pump Laboratory i den amerikanska delstaten Alaska, vilket följdes upp under juni 2024 med grundandet av konsortiet ECAHR, European Consortium for Advanced Heat Pump Research. Här deltar forskare vid Oslo storstadsuniversitet, Norges Teknisk-Naturvetenskapliga Universitet och Federico II-universitetet i italienska Napoli, med det gemensamma målet att utveckla värmepumpar som är anpassade för nordiska klimat och effektivt levererar värme även i extrem kyla.

Fördelar med R290 jämfört med R32

När det gäller köldmedier har R290 flera fördelar jämfört med R32, vilket gör det till ett attraktivt alternativ för användning i luft-vatten-värmepumpar. För det första har det naturliga köldmediet R290 (propan) en mycket lägre växthuseffekt (GWP, Global Warming Potential) än R32, vilket gör R290 till ett mer miljövänligt1val.

Sammanfattningsvis innebär utvecklingen av värmepumpar för Norden betydande tekniska och miljömässiga utmaningar – utmaningar som LG står redo att möta. Genom att kombinera fördelarna med R290 och många års erfarenhet av produktutveckling kan bolaget inte bara förbättra prestandan och energieffektiviteten hos sina produkter, utan även bidra till en mer hållbar1 framtid.

1 GWP (Global Warming Potential) anger gasens påverkan på den globala uppvärmningen och växthuseffekten. R32 har GWP-värde 657, R290 har GWP-värde 3

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete fick LG Guldstatus i EcoVadis hållbarhetsanalys för 2023. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Relaterat innehåll

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.