LG rapporterar resultat för fjärde kvartalet samt helåret 2016

LG Electronics rapporterar ett rörelseresultat för 2016 på 1,34 biljoner KRW (1,16 miljarder USD) motsvarande en ökning på 12,2 procent jämfört med 2015. Detta till stor del på grund av en stark utveckling för affärsområdena Home Appliances & Air Solutions och Home Entertainment. LG rapporterar intäkter på 55,37 biljoner KRW (47,92 miljarder USD) samt nettointäkter på 126,3 miljarder KRW (109,31 miljoner USD) för helåret 2016.

Försäljningen för det fjärde kvartalet 2016 uppgick till 14,78 biljoner KRW (12,79 miljarder USD) vilket är 11,7 procent högre än föregående kvartal och 1,5 procent högre än fjärde kvartalet föregående år. Både LG Home Appliance & Air Solutions Company och LG Home Entertainment Company rapporterade sina starkaste rörelseresultat någonsin för 2016. Men på grund av förluster från Mobile Communications och Vehicle Components rapporterade LG en nettoförlust på 258,80 miljarder KRW (223,98 miljoner USD) för fjärde kvartalet.

LG Home Appliance & Air Solutions Company rapporterar en omsättning på 17,23 biljoner KRW (14,92 miljarder USD) för helåret 2016 och 4,04 biljoner KRW (3,50 miljarder USD) under det fjärde kvartalet. Detta var en ökning med 5,6 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen är till stor del driven av en stark försäljning på den koreanska och nordamerikanska marknaden där produkter såsom TWIN-Wash-tvättmaskiner och door-in-door-kylskåp var fortsatt populära. Rörelseresultatet under 2016 på 1,33 biljoner KRW (1,15 miljarder USD) innebar en ökning på 36 procent jämfört med 2015 vilket var den högsta för alla LG-företag.

LG Home Entertainment Company rapporterar intäkter på 4,79 biljoner KRW (4,15 miljarder USD) för fjärde kvartalet, en ökning med 15,7 procent kvartal till kvartal som en följd av stark försäljning av LG OLED- och 4K Ultra HD-TV i Nordamerika, Europa och Asien. Helårets rörelseresultat på 1,24 biljoner KRW (1,07 miljarder USD) är den historiskt högsta för Home Entertainment Company och intäkterna för 2016 på 17,43 biljoner KRW (15,08 miljarder USD) var den högsta bland alla LG:s affärsenheter. Den prisbelönta LG Signature OLED TV W7-serien och det breddade sortiment av LG OLED-TV, som visades upp på CES® 2017, förväntas stärka LG:s branschledande roll i premium-TV-segmentet, samtidigt som andra företag lanserar OLED-TV-produkter senare under året.

LG Mobile Communications Company omsatte 2,90 biljoner KRW (2,51 miljarder USD) under det fjärde kvartalet 2016, en ökning med 15,4 procent kvartal till kvartal beroende till stor del på stark försäljning av LG:s nya flaggskepp-smartphone V20. Lönsamheten hämmades av svag försäljning av G5-smartphone samt högre marknadsinvesteringar. Introduktioner av nästa telefon i G-serien och övriga enheter efter Mobile World Congress i andra kvartalet förväntas bidra till att avsevärt förbättra LG Mobile Communications Companys marknadsposition under 2017.

LG Vehicle Components Company avslutade året med ett solitt försäljningsresultat på 2,77 biljoner KRW (2,40 miljarder USD), en ökning med 51 procent från föregående år. Fjärde kvartalets intäkter på 865,7 miljarder KRW (749,2 miljoner USD) var 66,4 procent högre jämfört med samma period föregående år, främst på grund av stark tillväxt inom elektriska fordonskomponenter och infotainment-system. Försäljningen ökade stadigt under alla kvartal 2016 men FoU-investeringar påverkade lönsamheten negativt. Med produktionen av elbilen Chevrolet Bolt, utvecklad i samarbete med LG, pågår samtidigt som efterfrågan växer för integrerad elektronik relaterade till infotainment- och säkerhetssystem för fordon gör att LG Vehicle Components Company räknar med att ytterligare stärka sin konkurrenskraft inom produkter under 2017.

Valutakurser Q4 2016 förklarade

LG Electronics oreviderade kvartalsresultat baserar sig på IFRS (International Financial Reporting Standards) för tremånadersperioden som slutade den 31 december 2016. Belopp i koreanska won (KRW) omräknas till dollar (USD) till genomsnittskurs för tremånadersperiod motsvarande kvartal - 1 155,47 KRW per USD.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 77 000 anställda fördelat på 125 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 47,9 miljarder USD under 2016. LG består av fyra affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök http://www.lg.com/.

För mer information, kontakta:

LG Electronics, Inc.
Ken Hong

ken.hong@lge.com

LG Electronics, Inc.
Juah Kim

juah.kim@lge.com

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.