Gå direkt till innehåll
LG PRESENTERAR INNOVATIVA VITVAROR MED LIVSKVALITET OCH HÅLLBARHET I FOKUS UNDER CES 2023

Pressmeddelande -

• Life’s Good – förgyller vardagen och förbättrar livskvaliteten
  • LG SIGNATURE – uppdaterade vitvaror i absolut toppklass
  • ThinQ UP – uppgraderingsbara vitvaror
  • MoodUP – en nu ännu mer stämningshöjande serie kylskåp
  • LG Styler ShoeCare – optimal uppfräschning av skor
  • Energieffektivitet och återvunna material – för en bättre värld

Stockholm, den 5 januari, 2023 – LG Electronics (LG) presenterade idag årets produktnyheter och koncept inom vitvaror under mässan Consumer Electronics Show 2023 (CES). Bland nyheterna skådas andra generationens LG SIGNATURE-vitvaror i det yttersta premiumsegmentet, uppdateringar till det stämningshöjande kylskåpet MoodUp samt nya vitvaruserier utvecklade kring minimalistiska designspråk och återvunna material.

Life’s Good – förgyller vardagen och förbättrar livskvaliteten

LG:s välkända slogan Life’s Good sätter ton för bolagets närvaro under CES. Life’s Good står för hållbar innovation och användarvänlig smart elektronik för hemmet – oavsett var i sin livscykel en LG-produkt befinner sig.

LG SIGNATURE

Produkter som mer än något annat representerar Life’s Good och LG:s ambitioner att sätta guldkant på vardagen, är LG:s premiumserie LG SIGNATURE. På plats i Las Vegas presenteras andra generationens LG SIGNATUREvitvaror, som kombinerar teknik i spjutspets med användarvänlighet samt tidlös, minimalistisk design i absolut toppklass. Bland nyheterna återfinns en helt ny fyrdörrars kyl-frys, en tvättmaskins- och torktumlarduo, en fristående spis med dubbla ugnar med automatisk tid- och temperaturjustering och inbyggda kameror, samt en mikrovågsugn.

Även andra delar av LG SIGNATURE-segmentet visas upp, inklusive produkter inom luftkonditionering, luftrening samt den lyxiga vinkylen Wine Cellar, vilken sedan tidigare finns tillgänglig i Norden.

Minimalistiskt designspråk och hållbarhetsfokus i ny vitvaruserie

Ett tidlöst, minimalistiskt formspråk går även igen inom de mer vardagliga vitvarorna som visas upp under CES, med fokus på hållbarhet. Den nya kompletta serien vitvaror bygger på återvunna material, kräver färre delar och mindre energi att tillverka än dess föregångare.

Den nya vitvaruserien innefattar kylskåp, tvättmaskin, torktumlare, spis och diskmaskin, samtliga utformade för att vara lättanvända över tid. Dessa kan också kostnadsfritt uppdateras med nya funktioner och program genom appen LG ThinQ.

Uppgraderingsbara vitvaror

Med kundupplevelsen i fokus presenteras också initiativet LG ThinQ UP, en serie vitvaror med valbara mjuk- och hårdvaruförbättringar över tid, för att maximera produkternas livslängd och nytta. Konceptet har under 2022 varit tillgängligt i Sydkorea under namnet Evolving with You och kommer med start 2023 rullas ut i nyckelmarknader världen över, med start i USA.

Exempel på funktioner som läggs till är Nighttime Brightness Control för kylskåp, som automatiskt dimmar belysningen efter mörkrets intrång, för en behagligare nattlig tur till köket. Vitvaror som bland annat kylskåp, tvättmaskiner, torktumlare, spishällar och diskmaskiner kommer erbjudas med ThinQ UP-stöd.

Uppdaterade kylskåp med MoodUP

För det ultimata inom personliga kök presenterade LG under höstens IFA-mässa kylskåpsserien MoodUP, där dörrarna klätts i LED-paneler vars färger kan styras efter tycke och smak. Fyra olika lägen, inklusive Season, Place, Mood och Pop representerar olika animationer i varierande färgpaletter för att höja stämningen i både kök och sinne.

Under CES introduceras drama och spänning till MoodUP-programmet i samarbete med färginstitutet Pantone, vars Pantone Color of the Year 2023, Viva Magenta, blir tillgänglig i MoodUP-kylskåpen. Uppdateringen erbjuds kostnadsfritt genom appen LG ThinQ, där mer än 190 000 färgkombinationer nu kan nås genom ett enkelt knapptryck.

LG Styler ShoeCare – optimal uppfräschning av skor, oavsett material

LG Styler är också på plats under CES 2023, där Styler ShoeCare väcker störst uppmärksamhet. Med sina tio olika program anpassade för olika typer av skomaterial fräschar Styler ShoeCare upp hela fyra par skor åt gången med skonsam ånga, och förlänger på så vis dess livslängd.

Även andra delar av hållbarhets- och användbarhetstänket går igen i LG Styler ShoeCare – produkten är uppgraderbar över tid med hjälp av appen ThinQ, och har utvecklats för att vara så lätt som möjligt att använda.

För en bättre värld

En del av LG:s närvaro under CES viks också åt hållbarhetsinitiativ, i form av utställningen ”Better Life for All”. Denna består av tre delar, ”For The Planet”, ”For People” samt ”Our Commitment”, där samtliga belyser olika aspekter av LG:s åtagande för en mer hållbar framtid. I den förstnämnda ligger fokus på att bland annat belysa hur elektronikskrot får ett nytt liv i nya produkter samt arbetet med hållbara förpackningar.

I ”For People” står produkternas användarvänlighet genom funktioner likt röststyrning och rörelsesensorer i centrum. Hit hör även bruksanvisningar i ljud- och teckenspråksformat.

”Our Commitment” väver ihop förbättringarna inom hållbarhet och användarvänlighet till en helhet under bolagets Better Life Plan 2030, året då LG bland annat ska ha minskat utsläppen av växthusgaser med 50 procent jämfört med 2017 års nivåer.

”LG arbetar globalt med att förbättra sina kunders vardag, men få marknader är lika krävande, utmanande och medvetna om hållbarhetsaspekten som den nordiska. Därför tycker vi att det är extra roligt att kunna visa på våra initiativ under CES, men också att vårt hållbarhetsarbete erkänns av externa organisationer som EcoVadis, som tilldelar LG Electronics Inc. högta möjliga rankning inom hållbarhet – platinanivå. säger Daniel Lamborn, marknadschef Consumer Electronics, LG Electronics Nordic. ”Nu går vi in i år 2023 med ett starkare och hållbarare produktutbud än någonsin.”

Det är i nuläget inte fastställt vilka produkter som kommer lanseras i Norden under år 2023.

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete belönades LG med Platina-status, den högsta nivån, i EcoVadis hållbarhetsanalys i december 2020. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.