LG lanserar effektiva och mer hållbara värmelösningar i Sverige

LG lanserar effektiva och mer hållbara värmelösningar i Sverige

Värmepumparna i THERMA V-serien har hävdat sig i norrländsk vinter redan innan skarp lansering

STOCKHOLM, den 18 juni, 2024 — LG Electronics (LG) tillkännager lanseringen av högeffektiva1värmepumpar speciellt lämpade för den svenska marknaden med dess kalla vintrar. Den nya THERMA V-serien nyttjar uteslutande det avsevärt mer miljövänliga2kylmediet R290 (propan) där samtliga tre lanseringsmodeller har miljöklassningen A+++, vilket hjälper enheterna sänka konsumenters kostnader för uppvärmning och varmvatten även vid sträng kyla.

Inledningsvis kommer tre THERMA V-modeller bli tillgängliga under sommaren 2024 för svenska konsumenter som önskar ställa om till en miljövänligare och mer energieffektiv uppvärmning. En diskret design gör att utedelen smälter in vid alla typer av husfasader.

”Värmepumparna i THERMA V-serien låter sig normalt installeras på under en arbetsdag, vilket minimerar arbetskostnaderna relaterade till installationen av en ny värmekälla. Att de därtill fungerar ned till -28 °C, något vi testat under vintern 2023/24 med två hushåll i Luleå, gör att vi vågar hävda att vi har en inomhuskomfortlösning i toppklass”, säger Gustav Engdahl, teknisk säljare för värmepumpar på LG. ”Rent designmässigt ligger vi också i framkant, där vår erfarenhet som en av världens stora tillverkare av värmepumpar har gett oss know-how på utvecklingssidan som få kan drömma om.” Dessutom är THERMA V-pumparna väldigt tysta i drift.”

Värmepumparna tar också plats i ett av marknadens mest omfattande ekosystem av enheter för smarta hemmet. Med hjälp av appen LG ThinQ kan användare inte styra enbart THERMA V-enheter – utan också andra LG-enheter som TV-apparater, tvättmaskiner och kylskåp. Även tusentals enheter från tredjepartstillverkare som kommunicerar över Matter kan styras med ThinQ – vilket eliminerar behovet av en specifik app enbart för att styra värmen.

De nya modellerna i THERMA V-serien erbjuds till en början i utföranden om 12, 14 och 16 kW, samtliga kapabla till att producera varmvatten och värme vid utetemperatorer om -28 – +35 °C. Utedelarna erbjuds därtill i utföranden för installation i fastigheter med strömförsörjning med en- (230 V) såväl som trefas (400 V). De passar konsumenter som ämnar uppgradera sin existerande värmelösning lika väl som nybyggen.

1 Baserat på faktiska tester 2023-2024 vintertid i norra Sverige.

2 GWP (Global Warming Potential) anger gasens påverkan på den globala uppvärmningen och växthuseffekten. R32 har GWP-värde 657, R290 har GWP-värde 3.

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete fick LG Guldstatus i EcoVadis hållbarhetsanalys för 2023. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.