LG Electronics fortsätter samarbetet med Svenska Ishockeyförbundet

LG Electronics förlänger avtalet med Svenska Ishockeyförbundet ytterligare tre år och fortsätter att ge publiken LG Hockey Games år 2009, 2010 och 2011. Totala satsningen beräknas uppgå till 20 miljoner kronor och inkluderar rättigheter och marknadsaktiviteter i direkt anknytning till LG Hockey Games.

LG Hockey Games, som LG Electronics blev namnsponsor till 2006, är en årlig internationell ishockeyturnering för herrar. Årets upplaga av LG Hockey Games spelas i Globen mellan den 7 och 10 februari. Sedan turneringen startade 1991, som en del av Euro Hockey Tour mellan Sverige, Finland, Tjeckien och Ryssland, har Sverige vunnit nio gånger. Senast i fjol, under förbundskapten Bengt-Åke Gustafssons ledning, besegrade ”Tre Kronor” Ryssland och vann turneringen.

– Det är en stor ära för oss på LG Electronics att fortsätta samarbetet med Svenska Ishockeyförbundet och därmed ett av Sveriges största årliga internationella idrottsevenemang, säger Jae-Hyun Do, verkställande direktör för LG Electronics Norden.

– Ett fortsatt samarbete med LG Electronics gällande LG Hockey Games är bra för Svenska Ishockeyförbundet, säger Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare Jörgen Lindgren. Det här säkerställer en fortsatt framgång för turneringen och gör turneringen ännu bättre för både publik och samarbetspartners.

När LG Electronics klev in på ishockeyarenan var det ett led i att stärka positionen på den svenska marknaden. Samtidigt befäste Svenska Ishockeyförbundets i sin tur rollen som en stark kommersiell partner till näringslivet.

Jae-Hyun Do förklarar varför LG Electronics har valt att stödja svensk hockey:

– Sverige är en framgångsrik marknad för LG Electronics och det går bra för svensk hockey. Att förknippas med Sveriges framgångsrika herrlandslag ”Tre Kronor” som är känt över hela världen för dess höga kvalitet och som bland annat toppade IIHF:s världsranking 2006 och 2007, är rätt för oss. Vi vill med detta samarbete fortsätta att skapa förutsättningar för svensk hockey att rekrytera spelare och ledare för att långsiktigt säkerställa återväxten och fortsatt framgång inom svensk hockey.

Om ni önskar mer information vänligen kontakta:

Teija-Marie Pierre,

Senior Marketing Manager Nordic

Box 83, 164 94 Kista

E-post: tmpierre@lge.com

Jörgen Lindgren,

Generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet

Bolindervägen 22

Johanneshov

jorgen.lindgren@swehockey.se

LG Electronics KSE: 06657.KS, bildat 1958, är en av världens största leverantörer av IT, telecom, hemelektronik och vitvaror med omkring 82 000 anställda i 120 bolag inklusive 80 dotterbolag världen över. Koncernens konsoliderade försäljning uppgick under 2006 till 38.6 miljarder USD. LG Electronics är världens största tillverkare av CDMA telefoner, air-conditions, optical storage produkter, DVD-spelare och hemmabiosystem. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Ambitionen är att sätta ny teknik och design i händerna på vanliga människor till vettiga priser. www.lge.com

Daniel Lamborn

Presskontakt Nordic Marketing Manager Consumer Electronics +46 73 512 53 83

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.