Fridgescaping: Den estetiska kylskåpstrenden som kan vara en hälsorisk

Fridgescaping: Den estetiska kylskåpstrenden som kan vara en hälsorisk

En ny trend, känd som "fridgescaping", har snabbt fått fäste på sociala medier, särskilt på TikTok. Trenden går ut på att inte bara organisera kylskåpet utan också dekorera det med föremål som porslin, speglar, blommor och tavelramar för att skapa en estetiskt tilltalande inredning. Inspirerad av tv-serier som Bridgerton, kallas stilen ibland "Fridgerton". Men även om det kan verka charmigt, varnar experter för att kylskåpskonst kan medföra hälsorisker.

Vad är fridgescaping?

Fridgescaping handlar om att förvandla kylskåpet från enbart en förvaringsplats till en del av hemmets inredning. I stället för att förvara frukt och grönsaker i plastlådor, visas de upp i dekorativa skålar, ofta tillsammans med ljusslingor eller andra prydnadssaker. Detta skapar ett välorganiserat och visuellt tilltalande utseende som gör kylskåpet till ett designobjekt.

Här är två exempel på trenden som sprids på TikTok:
Exempel 1
Exempel 2

Hälsorisker bakom trenden

Trots estetiken varnar experter för fridgescaping. Livsmedelsverket (FSA) i Storbritannien uttryckte oro för att placera prydnadssaker i kylskåpet kan leda till kontaminering av livsmedel. Bakterier kan spridas från icke-livsmedelssäkra material till maten, vilket kan öka risken för matförgiftning.

"Matvaror bör alltid förvaras i förseglade behållare, och kylskåpstemperaturen bör hållas mellan 0 och 5 grader för att förhindra bakterietillväxt," säger FSA i ett uttalande.

Mats Haglund, vitvaruexpert på LG Electronics, delar denna oro och påpekar att det finns en risk att förlora fokus på kylskåpets huvudsakliga funktion. "Kylskåpet är främst till för att säkerställa säker och hållbar matförvaring. Även om ett estetiskt tilltalande kylskåp kan vara trevligt, får vi inte glömma bort hygien och funktionalitet," säger Haglund. Han varnar för att överdriven dekorering kan leda till att matvarorna i kylen kontamineras av dekorationerna och att kylskåpsdörrar som är öppna för länge släpper in varm luft som skadar matvarorna.

Kritiken: Estetik före funktion

Fridgescaping har också mött kritik från sociala medier. TikTok-influencern Shabaz Says har gjort en satirisk video där han drev med trenden och påpekade att många inte ens har råd att fylla sina kylskåp, än mindre dekorera dem med keramiska figurer och ljusslingor.

Se hans video här:
Se satiren på TikTok

Trenden har fått kritik för att prioritera estetik över funktion. Medan vissa förespråkare hävdar att det hjälper dem att hålla ordning och minska matsvinn, menar andra att det är en onödig distraktion.

För de som funderar på att prova trenden gäller det att tänka på både estetiken och hygienen. "Det viktigaste i ett kylskåp är att matvarorna ska hålla sig fräscha så länge som möjligt och om man gärna vill dekorera sitt kylskåp, är det bättre att köpa smarta och snygga förvaringslådor att ställa i kylen." avslutar Mats Haglund.

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete fick LG Guldstatus i EcoVadis hållbarhetsanalys för 2023. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.