Följ sportsommaren 2024 med LG

Följ sportsommaren 2024 med LG

Ta sommarens sportupplevelser till nya höjder med LG:s TV-modeller.

STOCKHOLM, den 11 juni, 2024 – Knappt har ishockey-VM hunnit avslutas innan sportsommaren 2024 tar vid. Evenemang som friidrotts-EM i Rom (6–12 juni), fotbolls-EM (14 juni – 14 juli), den legendariska tennisturneringen Wimbledon (1–14 juli) och sommar-OS i Paris (26 juli – 11 augusti) står för dörren – och LG hjälper dig följa samtliga på bästa sätt från TV-soffan.

”Äntligen en fotbollsfest i Europa igen efter att senaste EM blev rubbat av pandemin. Räkna med att Tyskland kommer att bjuda på knökfulla läktare och fin fotboll när 24 landslag under en månad gör om upp EM-titeln. Mästerskapet börjar 14 juni och TV4 har 29 av matcherna, där öppningsmatchen England-Danmark och finalen 14 juli ingår, och SVT har 22 matcher. Och för att ha koll på senaste nytt kring EM är Fotbollskanalen den givna destinationen med dagliga artiklar, krönikor, rapporter och poddavsnitt från Tyskland. Nej, Sverige är inte med och saknat men det kommer ändå bli ett mästerskap som förgyller sommaren,” säger Olof Lundh, chefredaktör på Fotbollskanalen tillika en av profilerna som bevakar EM för TV4.

Under stora och hektiska sportevenemang som fotbolls-EM stöter många av oss däremot på problem. Inte sällan tvingas vi välja vilka evenemang och matcher vi vill följa för att möjligen se repriser eller sammandrag från det vi prioriterade bort vid ett senare tillfälle. Att zappa mellan evenemangen eller kanske köra dem sida vid sida på samma TV är också ett alternativ – på bekostnad av inlevelse och förlorat fokus.

Vi ska heller inte glömma bort hur uppslukande sport kan vara – kanske fastnar du framför en fantastisk match som går till övertid i väntan på finalen i 100 meter som du absolut inte vill missa? Med LG Sports Alert kan du få notifikationer om när och var evenemang som är viktiga för just dig börjar. På samma vis kan du också få notifikationer om resultat i andra matcher och evenemang.

”Sports Alert är en funktion vi arbetat på i många år och det gör det verkligen enklare att följa de sporter och lag som är intressanta för just dig. Olika familjemedlemmar med helt olika intressen kan välja sina favoritlag och välja vilka notifieringar de vill ha. Med samma TV från LG kan en användare få en popup vid matchstart, medan en annan användare vill uppdateras om ställning varje gång det blir mål. Det anpassas personligt i varje användarprofil,” säger Erik Svalberg, nordisk produktexpert hos LG. ”Vare sig du är intresserad av en OLED- eller en QNED-modell ingår både Sports Alert och olika bildlägen som Picture in Picture, som gör att du kan följa flera evenemang samtidigt.”

Den ultimata bildupplevelsen för sommarens sportevenemang ges med LG:s OLED-TV, där framför allt panelteknikens oändliga kontrast framhäver tidigare oanade detaljer. Allt ifrån gräs på fotbollsplaner till linjer på tennisbanor får nytt liv och kombinerat med OLED-teknikens nästintill perfekta färgåtergivning. OLED-panelernas snabba responstid och höga uppdateringsfrekvenser om 144 eller 120 Hz borgar också för knivskarpa bilder varje enskild bildruta.

De som i stället prioriterar stor bild till lägre pris bör istället spana in LG:s Mini LED-modeller under QNED-flagg. Här samsas modern panelteknik med högklassig färgåtergivning i storlekar upp till 98 tum för stora sportupplevelser i vardagsrummet. Mjukvaruupplevelsen är densamma som med OLED-serien, där 2024 års QNED-modeller förses med webOS 24. Förutom Sports Alert och ett brett utbud av appar för strömning av material bjuder LG också på mjukvaruuppdateringar i fem år.

Gemensamt för alla LG:s TV-modeller med webOS 24 är också de samspelar närmare med LG:s soundbars än förut. Det innebär att det är lättare än någonsin att leva sig in i sporthändelserna som om du personligen befann dig på läktaren. Ljudlösningar med uteffekter om över 800 watt, avancerad rumskalibrering, uppemot 15 ljudkanaler och Dolby Atmos-stöd får nu plats i en diskret enhet monterad i underkant av en TV – högklassigt och stort ljud behöver inte längre ta stor plats.

Sommarens sporthöjdpunkter i urval:

1. Sommar-OS i Paris (26 juli – 11 augusti) Ett av de största globala sportevenemangen där svenska atleter tävlar i en mängd olika sporter.
  2. Fotbolls-EM (14 juni – 14 juli): Herrarnas fotbolls-EM kommer att hållas i Tyskland och är en av sommarens höjdpunkter – trots avsaknad av ett svenskt landslag.
  3. Wimbledon (1 – 14 juli): Världens mest prestigefyllda tennisturnering som alltid lockar stor svensk publik.
  4. Friidrotts-EM (7 – 12 juni): Hålls i Rom och är ett viktigt genrep inför OS i Paris.
  5. Stanley Cup-final (8 – 24 juni): Ishockey må inte vara en sommarsport, men vem som blir årets NHL-vinnare avgörs i juni månad.

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete fick LG Guldstatus i EcoVadis hållbarhetsanalys för 2023. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.