Att tänka på inför köp av värmepump

Att tänka på inför köp av värmepump

Sommaren och semesterperioden är en perfekt tidpunkt att fundera över hemmets värmelösning inför höst och vintern – LG reder ut vad som är viktigt att ha i åtanke.

STOCKHOLM, den 16 juli, 2024 – Att välja rätt värmepump för att modernisera uppvärmningen i ditt hem kan vara en av de viktigaste investeringarna du kan göra, både ekonomiskt och miljömässigt. I denna köpguide hjälper LG dig att få koll på de viktigaste parametrarna och hjälper dig att göra ett väl underbyggt och klokt val.

Först och främst är det viktigt att förstå de olika typerna av värmepumpar som finns tillgängliga. Det finns flera varianter, där luft-luftvärmepumpar, luft-vattenvärmepumpar och bergvärmepumpar är mest aktuella i Sverige. Luft-vattenvärmepumpar, som överför värme från uteluften till ett vattenburet värmesystem erbjuder generellt sett bäst pris/prestanda-förhållande för normalstora hus. Luft-luftvärmepumpar är lämpliga för mindre bostäder och som komplement till befintliga värmesystem. Bergvärmepumpar, som hämtar värme från berggrunden via borrade hål, är mycket effektiva men har höga installationskostnader som kan vara svåra att räkna hem.

En annan viktig aspekt är värmepumpens effektivitet och energiklass. Effektiviteten mäts ofta med COP (Coefficient of Performance) och SCOP (Seasonal Coefficient of Performance). COP anger hur mycket värmeenergi värmepumpen kan producera i förhållande till den mängd el den förbrukar. Ett högre COP innebär bättre prestanda och lägre energikostnader. SCOP tar hänsyn till årstidens variationer och ger en mer realistisk bild av pumpens effektivitet över hela året. Värmepumpar är också klassificerade enligt energiklassificering, från A+++ till D, där LG:s nya THERMA V-serie genomgående är klassad A+++.

Rätt dimensionering av värmepumpen är avgörande för dess effektivitet. Det är viktigt att beräkna husets totala värmebehov baserat på dess storlek, isolering och klimatzon. Värmepumpens effekt bör matcha eller överstiga husets värmebehov för att säkerställa att den kan leverera tillräcklig värme även under de kallaste dagarna, vilket är särskilt viktigt om man är bosatt i landets nordligare regioner. En underdimensionerad värmepump kommer att arbeta hårdare, vilket leder till högre driftskostnader och kortare livslängd.

Installationskostnader och underhåll är två andra viktiga faktorer att ta hänsyn till. Installationskostnaderna kan variera kraftigt beroende på typen av värmepump och husets specifika förutsättningar. Det är viktigt att anlita en certifierad installatör för att säkerställa att värmepumpen installeras korrekt. Här utmärker sig moderna luft-vatten-värmepumpar vars innedel ersätter traditionella varmvattenberedare. Utedelen, som huserar kompressor, köldmedia och elektronik, ansluts enkelt till innedelen med så lite som två vattenledningar.

Moderna värmepumpslösningar är också utvecklade för att kräva minimalt med underhåll. Till exempel sköter de avisning och på så vis rengöring av utedelens kondensor på egen hand. Detta till trots är det värt att överväga utedelens placering så att åtkomst till både fram- och baksida är möjligt för manuell rengöring. Undvik också att ställa utedelen där stora mängder damm och löv förekommer, då oförhindrat luftflöde genom enheten är ett krav för optimal funktion.

Slutligen bör du överväga värmepumpens miljöpåverkan och ljudnivå. Välj en värmepump med ett (miljövänligare) köldmedium med låg GWP (Global Warming Potential), till exempel R290 (propan) för att minska dess miljöpåverkan.1 Ljudnivån från både inomhus- och utomhusdelarna är också viktig, särskilt om de placeras nära sov- eller vardagsrum eller en uteplats. En tyst värmepump förbättrar hemmets komfort och minskar störningar för både dig och dina grannar.

Genom att noggrant överväga dessa fem nyckelparametrar – typ av värmepump, effektivitet och energiklass, dimensionering, installationskostnader, samt miljöpåverkan och ljudnivå – kan du säkerställa en energieffektiv och mer hållbar uppvärmning för ditt hem. Genom att göra en grundlig utvärdering och anpassa valet efter ditt hems specifika behov och förutsättningar kan du maximera fördelarna med din investering i en värmepump.

Fördelar med Luft-vatten-värmepumpar

1. Hög effektivitet och energibesparing: Luft-vatten-värmepumpar är mycket effektiva och minskar energikostnaderna avsevärt jämfört med direktverkande el. De utnyttjar utomhusluften som energikälla och överför värmen till ett vattenburet system, vilket ger en stabil och kostnadseffektiv uppvärmning året runt – ända ned till -28 °C. Under LG:s tester i Luleå2 under vintern 2023/24 presterade den marknadsaktuella THERMA V-serien klanderfritt ända ner till -35 oC.
  2. Mångsidighet: Luft-vatten-värmepumpar kan anslutas till olika typer av vattenburna system som radiatorer, golvvärme och varmvattenberedare, vilket gör dem mycket flexibla och lämpliga för både nya och befintliga byggnader.
  3. Miljövänligare1alternativ: Effektiva luft-vatten-värmepumpar kan omvandla 1 watt el till så mycket som 4–5 watt värme, vilket ger låga koldioxidutsläpp jämfört med direktverkande el. Moderna värmepumpar med köldmediet R290 (propan) har också betydligt lägre potential att bidra till växthuseffekten än traditionella köldmedier, t.ex. R32.

1 GWP (Global Warming Potential) anger gasens påverkan på den globala uppvärmningen och växthuseffekten. R32 har GWP-värde 657, R290 har GWP-värde 3

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete fick LG Guldstatus i EcoVadis hållbarhetsanalys för 2023. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.