De djupa krisernas tid

Vi lever i de djupa krisernas tid. Stater hotas av konkurs och USA:s skuldsättning överträffar alla rekord. Folk får gå från hem och jobb. I fattiga länder blir följden livsmedelskriser och ofattbar stor arbetslöshet. Klimatkrisen hotar mänsklighetens framtid.

I ”En gång skall jorden bliva vår” analyserar Pål Steigan tillståndet i världen och diskuterar sambandet mellan den ekonomiska krisen och miljökriserna. Han ser en ny form av barbari växa fram och bland annat ta sig uttryck i nya former av slav­arbete och ett sammanbrott för vitala ekologiska system. Han menar att lösningen ligger i att förena Marx kommunistiska tanke med en förståelse för ekologi och förhållandet mellan människa och natur.

Pål Steigan är norsk politiker, författare och journalist. Han var partiledare för Arbeidernes kommunistparti 1975–1984.

Recensionsdag 23 augusti.

Beställningar av recensionsexemplar skickas till recex@leopardforlag.se

För författarkontakt, kontakta Leopard förlag, info@leopardforlag.se, tel 08-20 31 40.

Högupplösta bilder på omslag och författare finns att ladda ner i Leopard förlags pressrum på MyNewsdesk.

• leopard förlag
  • pål steigan
  • en gång skall jorden bliva vår - strategi för en ny värld

Leopard förlag ger ut cirka 25 titlar per år med inriktning på reportage, debatt, historia och populärvetenskap, samt skönlitteratur, företrädesvis från Afrika och Asien. Bland våra författare finns namn som Henning Mankell, Åke Edwardson, Lena Sundström, Mattias Gardell, Kajsa Ekis Ekman, Pierre Schori, Simon Singh, Maryse Condé, Assia Djebar och Barbara Ehrenreich.