Carl Brynielsson, ny VD för Lendo Sverige & Hanna Neidenmark EVP Nordics, Lendo Group. Fotograf: Linda Broström.

Han ska leda Lendo framåt som ny VD för Sverige

Carl Brynielsson blir ny Country Manager och VD för marknadsledande Lendo som ska leda företaget mot nya framgångar på den svenska marknaden. Carl sitter med i ledningsgruppen för Lendo och ansvarar idag för all marknadsföring och varumärket . Efter årsskiftet tar han klivet upp i rollen som Country Manager och VD för Lendo Sverige.

Lendo har sedan starten 2007 haft stora framgångar på den svenska marknaden och sedan 2012 finns Lendo representerade på sex marknader i Europa, med Spanien som den sjunde marknaden på ingång. Hanna Neidenmark har lett Lendo Sverige och de nya marknaderna som VD sedan 2016. I oktober kommunicerade Lendo att en global omstrukturering var på ingång för att bana väg för snabbare expansion och ökat fokus på produktutveckling inom samtliga marknader. Hanna Neidenmark tillsammans med Lendos Chief Growth Officer Mikaela Grännby intar därför efter årsskiftet nya roller som Executive Vice Presidents för de Skandinaviska och Europeiska marknaderna. I veckan tillkännagavs även att Carl Brynielsson blir Lendos nya Country Manager och VD för Sverige.

- Vi är i ett läge där Lendo skriver historia då vi just transformerar om till ett globalt företag. Carl har varit en viktig byggkloss i arbetet som lett fram till att möjliggöra detta och att Lendo idag är marknadsledande i Sverige. Därför är vi extra glada över att det är just Carl som kommer att leda Lendo Sverige till nya framgångar, säger Hanna Neidenmark, EVP Nordics.

Carl har flera års erfarenhet av mediebranschen vilket ledde honom till rollen som CMO för Lendo sommaren 2016. I tre och ett halvt år har Carl tillsammans med teamet byggt ett av Sveriges starkaste varumärken, med en kännedom om ca 94% i Sverige. Lendo är idag Sveriges största jämförelsetjänst för privat- och företagslån och har hitintills hjälpt hundratusentals svenskar att spara pengar genom möjligheten att jämföra lånevillkor kostnadsfritt.

- Vi är övertygade om att Carl med sin gedigna erfarenhet av att bygga och utveckla varumärken i kombination med sitt starka affärsdriv kommer att utveckla Lendos erbjudande till det bättre så att kundnyttan ökar för både låntagare och långivare framöver. Dessutom är Carl en omtyckt ledare på kontoret, menar Hanna Neidenmark.

Carl ser fram emot de nya utmaningarna som den nya rollen bär med sig.

- Jag ser mycket fram emot att ta mig an rollen som Country Manager för Lendo Sverige. Utöver att förvalta ett redan framgångsrikt företag med en unik kultur är vår ambition är att skapa ytterligare lokalt fokus och på så sätt vässa vårt erbjudande gentemot marknaden. Att dessutom ha vår globala organisation i ryggen är en fantastisk möjlighet, både på kort och lång sikt, säger Carl Brynielsson.

I mitten av januari beräknas Carl kliva på och i samma veva hoppas Lendo även att man har hittat en ny Lendo Group CEO till det nya huvudkontoret i Oslo.

- Vi går en spännande tid tillmötes. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta med Hanna och vår nya Lendo Group CEO i min nya roll. Tillsammans ska vi utveckla och driva Lendo mot nya framgångar, menar Carl Brynielsson.

Har du ytterligare frågor? Vänligen kontakta pressansvarig på Lendo.

johanna.bjornback@lendo.se

Nyttiga länkar

Pressmeddelande ny global struktur.
Lendo Pressrum.

Lendo är Sveriges största jämförelsetjänst för privat- och företagslån och har funnits på den svenska marknaden sedan 2007. Med endast en kreditupplysning från UC kan konsumenten söka lån hos flera banker samtidigt och därefter själv välja vilket låneerbjudande som passar bäst. Lendos jämförelsetjänst är för konsumenten kostnadsfri och varje månad hjälper vi tusentals kunder att hitta rätt lånelösning.