Trygghet eller passion?: Då är sexet som bäst enligt svenskarna

Nykärlekspirr eller trygghet – vad är det egentligen som avgör när sexet med en partner är som bäst? LELOs senaste undersökning visar att hälften av svenskarna tror att sexlivet är som bäst innan man firar ettårsdagen. Det visar sig även att gifta män och kvinnor har något olika syn på saken.

Början på en relation kan ofta kännas intensiv på många sätt. Känslor av passion, attraktion och spänning är starka, medan känslor av trygghet och bekvämlighet ofta kommer först längre fram. Så när i relationen är sexet egentligen som bäst? Väger passionen eller tryggheten tyngst i vårt sexliv? Hälften av svenskarna anser att sexet är som bäst någon gång upp till elva månader in i relationen. Av dessa tror flest (24 procent) att sexet är som bäst fyra till sex månader in i relationen. 18 procent tror att det är som bäst mellan ett och tre år in i relationen, medan endast åtta procent tror att det är som bäst efter mellan fyra och tio år.

Frågar man gifta personer, som ofta hunnit tillbringa ett par år ihop, verkar kvinnor värdera trygghet något högre än män. En majoritet av gifta män (54 procent) tror att sexet är som bäst i början, upp till elva månader in i relationen, hos kvinnorna uppger endast 36 procent samma tidsperiod. I stället tror fler kvinnor (39 procent) att sexet är som bäst mellan 1–20 år in i relationen, vilket uppges av 30 procent av männen. Flest gifta män ansåg att sexet var som bäst fyra till sex månader in i relationen och flest gifta kvinnor efter ett till tre år.

– I början av en relation är sexet oftast som mest passionerat och “spontant”. I takt med att man blir mer trygg med varandra, flyttar ihop och landar i en vardag, byts ofta mysteriet och passionen ut mot relationell stabilitet och trygghet. Detta kan förklara varför kvinnor upplever att sexet blir bättre ett till tre år in i relationen, för ofta behöver kvinnor en trygghet för att kunna slappna av, ha djupt tillfredställande sex och få de bästa orgasmerna. Det är fantastiskt för relationen att känna trygghet och stabilitet, men det är inte alltid så bra för lusten, då vår lust och erotik behöver “distans”, mystik och spänning. Det är upp till varje par att hitta vad som funkar för dem för att återuppliva spänning och mystik sinsemellan, så de kan bibehålla den sexuella lågan. Saker som rollspel, sex på olika eller nya platser eller djupa ärliga samtal om ens lust och fantasier kan vara saker som hjälper, säger Erika Alsborn, sexexpert, LELO.

Då tror svenskarna att sexet är som bäst:

Efter 4–6 månader

24 procent

Efter 1–3 år

18 procent

Efter 0–3 månader

15 procent

Efter 7–11 månader

11 procent

Efter 4–10 år

8 procent

Om undersökningen:

Undersökningen är utförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo på uppdrag av LELO. Statistiken samlades in 1–12 april 2023. Totalt deltog 1 000 personer i åldrarna 18–79 år och resultatet är riksrepresentativt.

Bilaga:

När i relationen tror du att sexet är som bäst?

Man/gift

Kvinna/gift