Så ofta onanerar kvinnor och män

Så ofta onanerar kvinnor och män

Majoriteten av alla svenskar onanerar regelbundet. Men hur ofta man har för vana att tillfredsställa sig själv skiljer mellan könen. Män är mest aktiva och dubbelt så många män som kvinnor onanera flera gånger i veckan. Fler kvinnor avstår helt. Det avslöjar Onanirapporten från intim- och livsstilsvarumärket LELO.

Att onanera kan vara ett sätt att släppa alla måsten och i stället ge avslappnande uppskattning till sig själv. Onanirapporten, som kartlagt svenskars sexvanor, visar att onani är något de flesta ägnar sig åt men vanorna ser olika ut mellan könen. Män är betydligt mer aktiva och som man är det vanligast att onanera några gånger i veckan (32 procent). Endast hälften så många kvinnor onanerar lika ofta.
Som kvinna är det i stället vanligast att onanera några gånger i månaden (32 procent). Samtidigt uppger en av tio män att de ägnar sig åt självtillfredsställelse varje dag. Mycket få kvinnor är lika aktiva, bara en procent. I undersökningen framkommer det även att hela 14 procent av kvinnorna
aldrig onanerar, till skillnad från männen där endast fem procent uppger samma sak.

– Att män onanerar mer än kvinnor förvånar få. Kvinnor och män har ungefär lika stark sexlust men min erfarenhet är att kvinnor inte har samma relation till sin lust och sexualitet, något som män ofta skapar tidigt i livet. Sociala normer och förväntningar bidrar starkt till våra vanor och inte minst för våra sexvanor. För en stor del kvinnor har onani länge känts tabubelagt, även om vi har börjat se en mer positiv förändring nu. Tyvärr upplever alltför många kvinnor att deras sexualitet inte behöver, får eller bör existera utan en partner, säger Erika Alsborn, sexexpert.

Kvinnor pratar mer onani än män

Trots att kvinnor inte onanerar lika mycket, pratar de om det mer med personer i sin omgivning. Nästan dubbelt så många kvinnor än män pratar om onani med sina vänner. Den yngre generationen (18–29 år) är mest öppen kring ämnet. Närmare 30 procent uppger att de vänder sig till vänner för att prata om onani. I åldersgruppen 50–64 är siffran endast sex procent.

– Det är kul att se en förändring i hur man pratar om sex och njutning. Onani är ju faktiskt något
helt naturligt och att prata med andra bidrar till en fortsatt avstigmatisering av ämnet. Jag tror
att nya revolutionerande intimprodukter kan vara något som gör att tjejer pratar mer om onani, och på så sätt gör det mindre tabubelagt, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef för LELO.

Undersökningen är utförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar

Sifo på uppdrag av LELO. Statistiken samlades in 7–11 mars 2022. I undersökningen tillfrågades 4 628 respondenter från Sverige i åldrarna 18–79 år och resultatet är riksrepresentativt.

Hur ofta onanerar du vanligen?

Man

Kvinna

Flera gånger om dagen

Varje dag

Varannan dag

Några gånger i veckan

En gång i veckan

Några gånger i månaden

Några gånger om året

Aldrig

Tveksam, vet ej

Med vem pratar du om onani?

Man

Kvinna