Ny rapport visar: Sverigedemokrater onanerar mest

Ny rapport visar: Sverigedemokrater onanerar mest

Sverigedemokrater onanerar flera gånger i veckan – mest av alla svenskar. Det avslöjar årets Onanirapport från LELO som undersökt svenska folkets sex- och onanivanor. Undersökningen har även tagit reda på vilka frågor inom sex och relation som partisympatisörerna anser vara viktigast inför valet.

Onanirapporten är en årlig undersökning som kartlägger svenska folkets sex- och onanivanor.
Med riksdagsvalet runt hörnet har årets upplaga även undersökt hur onanivanor och partisympatier är kopplade till varandra.

Undersökningen visar att sverigedemokrater är de som onanerar allra mest i Sverige. Nästan hälften av partiets sympatisörer onanerar flera gånger i veckan, en del flera gånger per dag. Liberaler hamnar inte långt efter då en tredjedel av partiets sympatisörer tar sig tid åt självnjutning flera dagar i veckan. Rapporten visar samtidigt att socialdemokrater är de som onanerar minst. Endast tre av tio svarar att de onanerar mer än en gång i veckan och nära en av tio stillar aldrig sin lust på egen hand.

Något som sticker ut är kristdemokraters förhållningssätt till självnjutning. 13 procent av sympatisörerna svarar nämligen att de aldrig onanerar, vilket är högre än någon av de andra partisympatisörerna.

– Oavsett partisympati onanerar svenskarna regelbundet. Trots att vi ser vissa skillnader mellan sympatisörerna är det många som ofta tar sig tid att onanera, vilket är glädjande. Att onanera är ett effektivt sätt att nå sexuell njutning som inte bara känns bra utan även kan få dig att må bättre. Under ett stressigt valår är det många, oavsett partisympati, som kan behöva ett knep för att
avlasta stress, säger Erika Alsborn, sexcoach och LELOs sexexpert.

Motarbeta hedersvåld och bevara aborträtten är viktiga frågor inför valet

Årets upplaga av Onanirapporten har även undersökt partisympatisörernas ställningstagande till politiska frågor kring sex och relationer. Det tre frågor som engagerade allra mest var: att bevara aborträtten, sexuellt samtycke och att motarbeta hedersvåld.

Alla partisympatisörer anser att bevara aborträtten är den viktigaste frågan, förutom sverigedemokrater och kristdemokrater som prioriterar att motarbeta hedersvåld (42 procent respektive 32 procent). Sverigedemokrater är även de som prioriterar frågor om sexuellt samtycke allra lägst (13 procent).

HBTQ+ rättigheter bortprioriteras av de flesta men högst engagemang kommer från miljöpartister där drygt en av tio svarar att det är en viktig fråga.

Undersökningen är utförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar

Sifo på uppdrag av LELO. Statistiken samlades in 7–11 mars 2022. I undersökningen tillfrågades 4 628 respondenter från Sverige i åldrarna 18–79 år och resultatet är riksrepresentativt.