TIANI DUO

Därför använder svenskarna sexleksaker med sina partners

Sexleksaker behöver inte bara vara ett komplement till sexuella kontakter. Det kan också vara ett verktyg för att krydda till sexlivet med andra. I en färsk undersökning från det intima livsstilsvarumärket Lelo svarar mer än var fjärde svensk att man använder sexleksaker tillsammans med sin partner. Den främsta orsaken är att sexet blir mer spännande. För andra är det enda sättet att uppnå orgasm.

Ungefär en tredjedel av svenskarna har med tiden mindre sex med sin sexpartner och sexet kan upplevas som opassionerat och tråkigt. Det finns dock fler sätt att hålla den sexuella gnistan vid liv. I en ny undersökning har det intima livsstilsvarumärket Lelo tagit tempen på svenskarna gällande användandet av sexleksaker och hur de upplever att sex med en sexpartner förändras över tid. En hel del har börjat inse fördelarna med att använda sexleksaker tillsammans med andra. Känslor av spänning, passion och äventyrlighet är de största fördelarna svenskarna upplever. Starkare orgasmer är också en orsak. En fjärdedel uppger att det stärker relationen och för var tionde är sexleksaker det enda sättet för en själv eller ens partner att komma.

Bland de som inte använder sexleksaker med andra anger 15 procent att de själva helt enkelt inte är öppna för det. En tiondel tror i stället inte att deras partner är öppen för det. Svårigheter att bryta gamla mönster, okunskap och rädsla att föreslå det för sin partner är andra orsaker till att man inte använder sexleksaker i sin relation.

– Det är roligt att se att allt fler börjat upptäcka fördelarna med att använda sexleksaker med en partner men svaren visar även att det ännu känns främmande och tabubelagt för en del. Det är lätt att sexet precis som mycket annat i relationen blir en vana och att spänningen och passionen försvinner om sexlivet inte underhålls och prioriteras. Att använda sexleksaker tillsammans med sin partner är ett bra sätt att göra sexet mer spännande och orgasmerna starkare. En del räds att ta in sexleksaker i sovrummet och att partnern ska känna sig ersatt men i de allra flesta fall så blir man bara ännu närmre varandra och relationen både i och utanför sovrummet stärks, säger Elvira Eriksson, marknads-och kommunikationschef, Lelo.

Det finns även många fördelar i hur sexlivet med en partner utvecklas över tid. Närmare en femtedel anger att sexlivet blir mer avslappnat med tiden och en tiondel att det har blivit mer experimentellt och äventyrligt med tiden. För de par som vill connecta på ett djupare plan, både fysisk och psykiskt har Lelo nu lanserat parleksaken Tiani Duo som ger njutning till båda parter samtidigt.

Använder du sexleksaker tillsammans med din partner/sexpartner?

Ja, ofta

Ja, ibland

Ja, någon enstaka gång/har testat

Nej

Ej relevant, jag har inte en partner/sexpartner just nu

Vill inte svara

Du svarade att du använder sexleksaker tillsammans med din partner/sexpartner, varför gör du det?

Det gör sexet mer spännande

Det hjälper mig och min partner att utforska vårt sexliv

Det gör sexet mer passionerat

Det känns äventyrligt

Det ger mig starkare orgasmer

Det gör vår relation starkare

För att min partner vill det

Det är det enda sättet för mig eller min partner att komma

Vill inte svara

Du svarade att du inte använder eller bara har använt sexleksaker någon enstaka gång tillsammans med din partner/sexpartner, varför inte mer/oftare?

Jag tycker inte att det behövs

Jag är inte öppen för det

Jag tror inte min partner är öppen för det

Jag har svårt att bryta gamla mönster kring hur jag har sex

Jag vet inte vad för produkt jag ska köpa

Jag har testat tidigare och gillade det inte

Jag vågar inte föreslå det för min partner

Jag är rädd att min partner kommer ta illa vid sig

Vill inte svara

Vilka av nedanstående påståenden, om något alls, tycker du passar in på hur ditt sexliv har utvecklats över tid tillsammans med din partner/sexpartner?

Vi har sex mer sällan med tiden

Mitt sexliv med min partner blir/har blivit mer avslappnat med tiden

Mitt sexliv med min partner blir/har blivit mindre passionerat med tiden

Mitt sexliv har inte förändrats med tiden