Ungdomssatsningen fortsätter: Leksands Sparbank inleder nytt samarbete med Mora Golfklubb

Med satsningar som Golfäventyret, sommarläger och en rad nybörjarkurser erbjuder Mora GK många vägar in i såväl sporten som föreningslivet för bygdens barn och unga. Nu finns dessutom ännu större möjligheter att utveckla ungdomsverksamheten, tack vare det nya samarbetet med Leksands Sparbank. Första steget – en klubböverskridande juniortävling.

Mora GK har en ambitiös barn- och ungdomsverksamhet för den som vill spela golf. För nybörjarna finns ”Golfäventyret”, där barn från 6 års ålder går från en nivå till nästa och slutligen får sitt gröna kort. Därefter finns träningsgrupper och sommarläger för alla åldrar och nivåer, för de som på olika sätt vill vidareutveckla grunderna och träna golf organiserat. Det nya samarbetet med Leksands Sparbank är ett välkommet stöd i den fortsatta satsningen på golfsugna barn och unga.

”Juniorverksamheten är ett av klubbens högst prioriterade områden. De senaste två åren har vi börjat bygga upp verksamheten från grunden och idag har vi dagligen en massa barn och ungdomar på området. Det är jätteroligt att se och även våra vuxna medlemmar kommenterar ofta att det är så roligt att vi har så många unga hos oss nu”, säger Jenny Liljeblad, klubbchef Mora GK.

Från sparbankens sida är partnerskapet ytterligare en viktig pusselbit i en långsiktig satsning på regionens barn- och ungdomar. Sedan tidigare har man exempelvis initierat samarbeten med Mora IK:s och KAIS Moras ungdomsverksamheter. Nyligen kom även beskedet att sparbanken är founding partner i det regionala samverkansprojektet ”Sätt Dalarna i rörelse”.

”Att satsa på ungdomsverksamhet är att investera i framtiden. Inte minst i dessa tider, när vi hör om risker att hamna fel i ung ålder, blir föreningslivet en extremt viktig spelare. Vi vill vara med och bidra till sammanhang där barn och unga kan få en meningsfull fritid, utöver den fysiska rörelsen. Där vet vi att Mora GK gör ett riktigt fint jobb för bygdens barn och unga. Därför känns det både bra och spännande att stötta dem. Att vi dessutom kan kickstarta samarbetet med Sparbanksgolfen, som knyter ihop klubbar runt Siljan gör det ännu roligare”, säger Jonas Heimer, marknadschef på Leksands Sparbank.

Den nya tävlingen Sparbanksgolfen arrangeras på Mora GK i sommar och samlar juniorspelare från Mora GK, Rättviks GK och Leksands GK. Förutom själva golfspelet syftar treklubbarstävlingen till att främja utbytet mellan klubbarna, engagera fler juniorer i respektive golfklubb till en ökad klubbkänsla och att få fler juniorer att vilja träna och tävla i sporten.

Jenny Liljeblad, klubbchef Mora GK
070-890 00 53 / jenny.liljeblad@moragk.se

Leksands Sparbank är en fristående sparbank utan aktieägare. Vi delar ut vår vinst till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Självklart erbjuder vi allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.