Ny undersökning: Ungas oro över privatekonomin ökar

Ny undersökning: Ungas oro över privatekonomin ökar

Sex av tio unga i åldrarna 18–24 år uppger att de är mer oroliga för sin privatekonomi idag än för sex månader sedan. Samtidigt säger åtta av tio unga att de har behov av mer information kring hur de kan förbereda sig finansiellt inför en kris. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Sparbankernas Riksförbund. ”Vi behöver agera på det här”, säger Björn Rinstad, vd på Leksands Sparbank.

Undersökningen ”Finansiell krisberedskap – pulsmätning maj 2024” visar att oron bland unga kring den egna ekonomin har ökat under det senaste halvåret. 58 procent uppger att de är mer oroliga för sin privatekonomi idag än för sex månader sedan.

”Det är tufft för många unga idag. Det handlar framför allt om oro för stigande boendekostnader, osäkra arbetsmarknadsutsikter och ökade kostnader i allmänhet. Det leder till ekonomisk osäkerhet och stress. Det är viktigt att ta det på allvar och vi behöver agera”, säger Björn Rinstad, vd på Leksands Sparbank.

Samtidigt visar undersökningen att 78 procent av de unga har behov av mer information kring hur de ska förbereda sig finansiellt inför en kris. Där gör Leksands Sparbank just nu en riktad satsning på kunskapsspridning och unga är en prioriterad målgrupp.

”Undersökningen visar att det här är något vi verkligen behöver fortsätta göra. Just nu arbetar vi med att hitta olika sätt att möta barn och unga för att utbilda dem i vardagsekonomi. Det kan vara alltifrån insatser i skolan till att anordna pizzakvällar med ekonomifokus. För både kunskap och självförtroende är otroligt viktigt för att man ska kunna fatta medvetna ekonomiska beslut. Vi har alltid jobbat aktivt med de här frågorna, men vill göra ännu mer, säger Elina Sandin, projektledare på Leksands Sparbank.

Sedan i våras är hon anställd på sparbanken för att jobba specifikt med utbildande insatser, bland annat genom att initiera olika typer av aktiviteter, hitta kontaktytor och mötesplatser där kunskapsdelning kan ske.

Kontakt:

Elina Sandin, projektledare
0247-886 77, elina.sandin@leksandssparbank.se

Leksands Sparbank är en fristående sparbank utan aktieägare. Vi delar ut vår vinst till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Självklart erbjuder vi allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.