Mia Mästerbo och Andreas Magnusson är Dalarnas första Virvelvindar.

Här är Dalarnas första Virvelvindar

Nu är det avgjort – årets virvelvindar är offentliggjorda. Under tisdagskvällen fick en person som gjort stordåd för Dalarnas musikliv de senaste 20 åren och en ung engagerad klimatledare ta emot Leksands Sparbanks nyinstiftade hållbarhetspris.

Det var välfyllt i Sparbanksparken i Leksand under tisdagskvällen, när sommaren skulle firas med både musik och prisutdelning. Stiko Per Larsson bjöd på sång, musik och anekdoter från scen och när det sen var dags att avslöja vinnarna fick han sällskap på scen av Sparbankens vd Björn Rinstad, som läste upp juryns motiveringar till de två vinnarna: Andreas Magnusson från Mockfjärd och Mia Mästerbo från Djurmo.

Andreas Magnusson är vinnaren i den yngre kategorin och har framför allt gjort sig känd både i Dalarna och nationellt för sitt stora engagemang för klimatfrågan.

”Det känns helt fantastiskt och det är en stor ära att bli uppmärksammad på det här viset. Jag arbetar med så stora frågor att det ibland känns övermäktigt. Då känns det extra fint att få en utmärkelse som också beskriver min personlighet så väl. För en virvelvind har jag nog alltid varit, på ett eller annat sätt. Jag vara en del i kugghjulet som får det hela att rulla här i bygden, men också någon som får det att rulla med en medvetenhet och en kapacitet att rusta sig för oroligare tider där hållbarhet blir allt mer viktigt”, säger Andreas Magnusson.

Mia Mästerbo är något av en ikon inom Dalarnas musikliv och en stor del av hennes jobb har utförts bakom scenen – både bokstavligt och bildligt talat. I och med utmärkelsen till Årets virvelvind får hon kliva ut i ett välförtjänt strålkastarljus.

”Att vara någon som anses ha tänkt nytt, gått sin egen väg och bidragit till ett hållbart och attraktivt Dalarna på ett positivt sätt är väldigt fina ord. Det känns otroligt hedrande att uppmärksammas för det. För mig är drivkraften dels en utmaning att kunna ge någon annan en upplevelse som den kanske alltid kommer att minnas. Dels att bara göra det och inte tänka att man eller någon borde göra det. Learning by doing, "hur svårt kan det vara" och do it yourself är mina starkaste ledord i det mesta.”

Förutom prissumman på 50 000 kronor vardera fick Andreas och Mia även ta emot varsitt helt unikt alster, där en konsthantverkare tolkat temat ”virvelvind”. Årets alster är formgett av trähantverkaren Urban Brötegård från Vikmanshyttan, som skapat en virvlande spiral i bok.

Juryns motiveringar

Andreas Magnusson, Mockfjärd

”Andreas är projektkoordinator på den hållbara evenemangsarrangören Live Green och en av arrangörerna inom Climate Live Sweden. Som aktiv inom Fridays For Future och delaktig i projekten Greentopia och Dalatopia gör Andreas varje dag skillnad genom att lyfta klimathotet. Han är en viktig ung ledare och förebild som orubbligt arbetar för det han tror på. Andreas föreläser och modererar sedan 2018 om klimat och hållbarhetsfrågor. Förutom sitt stora klimatengagemang har han under många år varit aktiv i det lokala föreningslivet, bland annat genom sitt engagemang i Floda Forsfarare som både ledare och utövare.”

Mia Mästerbo, Djurmo

”Mia är en person som betytt enormt mycket för Dalarnas musikliv de senaste 20 åren. Hon har gjort det mesta och levererar alltid på högsta nivå. Mias resa spänner från att ha jobbat på studieförbund, varit drivande i Boomtown och haft utbildningar för musiker och arrangörer till att ha varit scenchef på flera festivaler och arrangerat otaliga gigs. För att bara nämna en del av allt hon gjort. Mia har även stort ett lokalt engagemang i Strandbackens Folkets Park i Dala-Floda, där hon är spindeln i nätet kring evenemangen. Mia får verkligen människor att växa och där hon tycker att något bör hända tar hon tag i saker och gör skillnad. Hennes motto talar för sig självt: "sluta gnäll och gör någonting istället".

Om priset Årets Virvelvind

• Priset ska uppmärksamma personer i bygden som tänker nytt, går sin egen väg och på ett positivt sätt bidrar till ett hållbart och attraktivt Dalarna.
  • Varje år utses två pristagare: en person under 25 år och en person över 25 år. Dessa får en prissumma om 50 000 kronor vardera.
  • Pristagarna får även varsitt unikt alster, formgivet av en konsthantverkare med koppling till Sätergläntan som tolkat temat ”virvelvind”. Årets alster formges av trähantverkaren Urban Brötegård från Vikmanshyttan.
  • Vinnarna utses av en jury bestående av personer som med sina olika bakgrunder och kompetenser tillsammans kan garantera värdiga och relevanta pristagare. Årets jury består av: Roza Güclü Hedin, David Levrén, Linnea Falkinger, Johan Joliden och Daniel Olsson.

Leksands Sparbank är en fristående sparbank utan aktieägare. Vi delar ut vår vinst till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Självklart erbjuder vi allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.