Utbildningsturné ska göra semesterfirare tryggare digitalt

Utbildningsturné ska göra semesterfirare tryggare digitalt

Sommar och semester med mycket folk i rörelse i Dalarna. Då tar Leksands Sparbank tillfället i akt att åka ut i länet för att prata ekonomi, bedrägerier och digital säkerhet. ”Folk behöver få upp ögonen för både risker och möjligheter”, säger projektledare Elina Sandin.

Under vecka 32 åker Leksands Sparbank på turné. På ett antal orter runtom i sommardalarna ställer de upp sin sparbanksbuss för att prata privatekonomi med såväl ortsbor som besökare. Förutom att kunna få hjälp med enklare bankfrågor kommer stort fokus att ligga på digital säkerhet hur man kan skydda sig mot bedrägerier.

”Vi sköter en stor del av vår privatekonomi digitalt idag och då gäller det att vara så bra förberedd som möjligt när man ger sig ut på den digitala arenan. Digitalt utanförskap och bedrägerier är två samhällsproblem som seglat högt upp på agendan de senaste åren. Hos oss ser vi den här utvecklingen tydligt när vi pratar med kunder och samarbetspartners. Både osäkerheten och rädslan kring hur man ska bete sig är stor”, säger Elina Sandin på Leksands Sparbank.

Hon är anställd som projektledare för att jobba specifikt med de här frågorna, exempelvis via aktiviteter som den aktuella utbildningsturnén. Allt är en del i sparbankens satsning på förebyggande och utbildande arbete.

”Genom att vara ute och prata om de här frågorna vill vi framför allt få människor att tänka till. Vem som helst kan bli drabbad av bedrägerier och bedrägeriförsök, men om man är medveten om risken och vilka metoder bedragarna kan ta till finns åtminstone chansen att hinna reagera i tid. Dagens digitala tjänster kommer med många möjligheter och fördelar, inte minst vad gäller tillgänglighet. Självklart ska så många som möjligt då också kunna känna sig trygga i hur de kan använda dem på bästa och säkrast möjliga sätt. Jag hoppas att vi med vår turné kan sprida både kunskap och självförtroende”, avslutar Elina Sandin.

Under veckan besöker sparbanken följande orter:

• Malung. Måndag 5 augusti, kl 12-16. Ica Malung.
  • Vansbro. Tisdag 6 augusti, kl 12-16. Kroons torg.
  • Dala-Floda. Onsdag 7 augusti, kl 12-16. Ica Dala-Floda.
  • Björbo. Onsdag 7 augusti, kl 18. Föreläsning på IOGT-NTO Björbo.
  • Orsa. Torsdag 8 augusti, kl 12-16. Coop Orsa.
  • Mora. Fredag 9 augusti, kl 10-15. Morakniv Concept Store.

Läs mer: https://leksandssparbank.se/event/sparbanken-pa-turne.html