Foto: 2047 Science Center

Programmering gav Rättviks elever mersmak: ”Den bästa lektionen jag nånsin har varit på”

Nu har elever och lärare i Rättviks kommun fått besök av Science Dalatour. Skolorna har fått inspiration till hur de kan jobba med programmering och är redo att fortsätta i samma anda – tack vare en pedagogisk turné som gav mersmak. Till hösten går programmeringsresan vidare till fler dalakommuner.

Under vårterminen har pedagogerna Linda Axelsson Karlqvist och Ida Wolff från 2047 Science Center tagit ut projektet Science Dalatour till låg- och mellanstadieskolor i Rättviks kommun. I projektet erbjuds lärare fortbildning och elever lektioner i kreativ och praktisk programmering med hjälp av LEGO. Lågstadieeleverna får bland annat bygga ett vindkraftverk, medan de äldre eleverna får programmera ett fordon som ska ta sig runt "Siljan" och utföra ett antal uppdrag. Syftet är att väcka intresse för teknik och naturvetenskap och därmed bidra till att säkra länets framtida kompetensförsörjning.

”Vi har fått väldigt mycket positiv respons från både lärare och elever när vi varit ute, vilket vi tycker är superroligt. Det har flutit på väldigt bra i alla årskurser och som det ser ut i nuläget vill alla skolor som deltagit i projektet låna materialet för att kunna fortsätta jobba med programmering på egen hand”, säger Linda Axelsson Karlqvist.

Totalt har de träffat 27 klasser och sammanlagt 427 elever. De uppföljande utvärderingarna visar en att upplägget gått hem på skolorna. På frågan "Hur tyckte du att programmeringslektionen var?" är det genomsnittliga betyget 4,94 av 5. På frågan "Vill du programmera mera?", är genomsnittet 4,84 av 5. Bland elevernas frisvar syns omdömen som ”Det var den bästa lektionen jag nånsin har varit på”, "Det var kul att se den utvecklas och göra som vi ville" och "Att det var lättare än man trodde".

Vårterminen i Rättviks kommun är den första etappen av tre i Siljansbygden. Till hösten fortsätter projektet med samma upplägg för skolor i Gagnef. Sedan avslutas turnén i Leksand under vårterminen 2025.

Om Science Dalatour

• Projektet Science Dalatour har som mål att tillgängliggöra teknik för alla och på så vis stärka innovationsförmågan och attraktiviteten inom ämnesområdet i Dalarna.
  • Det fokuserar också på att stärka digital och teknisk kompetens hos skolelever och lärare, vilket på lång sikt kommer att bidra till ett bättre rekryteringsläge för att kompetenssäkra inom områden där vi idag vet att det råder brist på arbetskraft. Vi måste jobba på bred front för att regionen och landet ska kunna vara i teknisk framkant genom att efterfrågade och rätt kompetenser kan tillsättas framledes.
  • I Rättvik, Gagnef och Leksands kommun finns det ca 100 klasser i årskurs 1–6. Projektet strävar efter att besöka alla klasser under projekttiden.
  • Pedagoger från 2047 Science Center åker ut till skolorna där de genomför fortbildning för lärare och praktiska lektioner med eleverna. Aktiviteterna genomförs med material från LEGO Education.
  • Projektet finansieras via Leksands Sparbanks Insatser för bygden.

Om 2047 Science Center

2047 Science Center är en kunskapsarena inom naturvetenskap, teknik och matematik. De är en resurs för skolans alla årskurser och fungerar som ett nav mellan skola, akademi och näringsliv. De arbetar med pedagogisk verksamhet mot skolan, projekt i samverkan med näringsliv, skola och akademi samt har en experimentmiljö i Borlänge som är öppen för allmänheten.

Projekten 2047 Science Center genomför i samverkan med skola, näringsliv och akademi kan skilja sig mycket åt, men har ofta sin utgångspunkt i att främja kompetensförsörjning inom tekniska och naturvetenskapliga yrken eller att bidra till utveckling av pedagogik inom teknik och naturvetenskap.

Läs mer på: https://2047.nu/.

Kontakt

Linda Axelsson Karlqvist, projektledare och ansvarig pedagog för Science Dalatour:
0243-42 02 01, linda.axelsson-karlqvist@2047.nu.