Nu kommer storsatsningen till Gagnefs skolor: Ska säkra regionens kompetensförsörjning

Nu ska Gagnefs elever och lärare lära sig grunderna i programmering – tack vare en speciellt framtagen pedagogisk turné. När programmeringsresan Science Dalatour kommer till kommunens skolor är tanken att fler ska få upp ögonen för teknik – och därmed stå bättre rustade för framtiden.

Under vårterminen har pedagoger från 2047 Science Center tagit ut projektet Science Dalatour till låg- och mellanstadieskolor i Rättviks kommun. Nu har turen kommit till Gagnefs låg- och mellanstadieskolor, som ska få ta del av storsatsningen.

”Allt handlar om att stärka digital och teknisk kompetens hos både elever och lärare, så samtliga klasser i årskurs 1–6 får möjlighet att vara med, helt kostnadsfritt. Nu drar vi igång de första programmeringslektionerna under vecka 38 och skolan i Mockfjärd är först ut. Sen rullar det på hos de totalt fyra skolorna i kommunen som har anmält sig. Innan vi kommer till skolan och möter eleverna har vi separata fortbildningsträffar med lärarna. Det har verkligen varit jättekul, det är så glada och engagerande lärare vi mött hittills”, säger Amanda Grafström, projektledare för Science Dalatour, som samtidigt poängterar att intresserade skolor fortfarande kan anmäla sig till projektet.

I projektet erbjuds lärare kostnadsfri fortbildning och elever lektioner i kreativ och praktisk programmering med hjälp av LEGO. Lågstadieeleverna får bland annat bygga ett vindkraftverk, medan de äldre eleverna får programmera ett fordon som ska ta sig runt "Siljan" och utföra ett antal uppdrag. Syftet är att väcka intresse för teknik och naturvetenskap och därmed bidra till att säkra länets framtida kompetensförsörjning.

”Efter att vi genomfört de första programmeringslektionerna har skolorna även möjlighet att låna materialet som använts under lektionerna och jobba vidare på egen hand. När vi träffat lärarna är de väldigt peppade på att vi ska komma. Dessutom verkar de också se fram emot att få jobba vidare med materialet och lära sig mer tillsammans med sina elever”, säger Amanda Grafström.

Höstterminen i Gagnefs kommun är den andra etappen av tre i projektet. I våras besökte man skolor i Rättviks kommun och turnén avslutas i Leksand under vårterminen 2025.

Om Science Dalatour

• Projektet Science Dalatour har som mål att tillgängliggöra teknik för alla och på så vis stärka innovationsförmågan och attraktiviteten inom ämnesområdet i Dalarna.
  • Det fokuserar också på att stärka digital och teknisk kompetens hos skolelever och lärare, vilket på lång sikt kommer att bidra till ett bättre rekryteringsläge för att kompetenssäkra inom områden där vi idag vet att det råder brist på arbetskraft. Vi måste jobba på bred front för att regionen och landet ska kunna vara i teknisk framkant genom att efterfrågade och rätt kompetenser kan tillsättas framledes.
  • I Rättvik, Gagnef och Leksands kommun finns det ca 100 klasser i årskurs 1–6. Projektet strävar efter att besöka alla klasser under projekttiden.
  • Pedagoger från 2047 Science Center åker ut till skolorna där de genomför fortbildning för lärare och praktiska lektioner med eleverna. Aktiviteterna genomförs med materiel från LEGO Education.

Om 2047 Science Center

• 2047 Science Center är en kunskapsarena inom naturvetenskap, teknik och matematik. De är en resurs för skolans alla årskurser och fungerar som ett nav mellan skola, akademi och näringsliv. De arbetar med pedagogisk verksamhet mot skolan, projekt i samverkan med näringsliv, skola och akademi samt har en experimentmiljö i Borlänge som är öppen för allmänheten.
  • Projekten 2047 Science Center genomför i samverkan med skola, näringsliv och akademi kan skilja sig mycket åt, men har ofta sin utgångspunkt i att främja kompetensförsörjning inom tekniska och naturvetenskapliga yrken eller att bidra till utveckling av pedagogik inom teknik och naturvetenskap.
  • Läs mer på: https://2047.nu/.

Kontakt

Amanda Grafström är projektledare och ansvarig pedagog för Science Dalatour. Hon svarar på alla frågor om projektet och det praktiska genomförandet.

0243-20 44 86, amanda.grafstrom@2047.nu.

Eleverna i årskurs 1–3 får bland annat bygga och programmera ett vindkraftverk med hjälp av LEGO WeDo 2.0.  Foto: 2047 Science Center

Robotprogrammering ska få bygdens elever mer intresserade av naturvetenskap och teknik

Projektet Science Dalatour ska stärka digital och teknisk kompetens hos runt 1500 elever och lärare på låg- och mellanstadiet. Eleverna får lära sig grunderna i programmering med hjälp av ett roligt, utmanande och lärorikt upplägg som leds av pedagoger från 2047 Science Center. Nu erbjuds samtliga skolor i Rättvik, Gagnef och Leksands kommuner kostnadsfri medverkan.