Ännu fler hjärtstartare delas ut inför sommaren

Ännu fler hjärtstartare delas ut inför sommaren

Lagom till midsommar förses bygden med femton nya hjärtstartare. Genom initiativet ”Vi hjärtsäkrar Siljansbygden” kan föreningar ansöka om att sätta upp en hjärtstartare på sin hemmaplan – och förhoppningsvis rädda liv.

Via projektet ”Vi hjärtsäkrar Siljansbygden” kan föreningar ansöka om att sätta upp en hjärtstartare på sin hemmaplan – och förhoppningsvis rädda liv. Projektet lanserades av Leksands Sparbank i februari i år, när de nio första hjärtstartarna delades ut. När vårens ansökningsperiod stängde i april hade hela 54 ansökningar från lika många föreningar i bygden kommit in.

"Det känns väldigt bra att få vara med och skapa förutsättningar för en mer hjärtsäker bygd. Det är många människor som både bor och besöker regionen, inte minst nu under sommaren. Så förhoppningsvis kan de nya hjärtstartarna vara en extra livlina, även om vi förstås hoppas att de inte behöver användas i skarpt läge. Vi ser också projektet som ett sätt att lyfta frågan om hjärtsäkerhet och hur viktigt det är att ha kunskap om HLR. Ett kvitto på det är att gensvaret och intresset har varit enormt och det är fint att se engagemanget bland de som söker, att man vill kunna göra skillnad när det behövs som mest", säger Jonas Heimer, marknadschef på Leksands Sparbank.

Hit går de nya hjärtstartarna:

1. Bäsna Handel och krog
  2. Björbo IF
  3. Aktivitetshuset Gagnef
  4. Floda Forsfarare
  5. Leksands IF Fotboll
  6. Brudpiga Roddarklubb
  7. Sjugare Byförening
  8. Rältagården
  9. Leksands OK
  10. Insjöns Ridklubb
  11. Hjortnäs Sunnanängs Byamän
  12. Sollerö hembygdsförening
  13. Rättviks Tennisklubb
  14. Backlund Boende i Dalarna, Vikarbyn
  15. Vansbro AIK Simklubb

Ansökningsperioden för hösten 2023 är öppen redan nu och sista datum för ansökan är 30 oktober.

Om projektet

Varje år drabbas 10 000 personer i Sverige av plötsligt hjärtstopp, men bara drygt 1 500 överlever. Forskning visar att ju snabbare personer får hjärt-lungräddning, desto större är chansen att överleva. För varje minut som går minskar chansen att överleva med 10 procent.

Därför startade Leksands Sparbank initiativet ”Vi hjärtsäkrar Siljansbygden” i början av 2023. Föreningar och organisationer i bygden kan ansöka om en hjärtstartare via projektet. Föreningar som tilldelas hjärtstartare får också en HLR-utbildning för max 20 personer. Utbildningen ges av Civilförsvarsförbundet.

Hösten 2023 är ansökan öppen 1 maj – 30 oktober.

Mer information och ansökan: Vi hjärtsäkrar Siljansbygden.