Tre Kullor blir fem

Tre Kullor blir fem

Havssalt & Frön och Knosad råg & Surdeg är två nya smaker i serien Tre Kullor, ett tunnknäcke från Leksands Knäckebröd. Nu finns det fem olika smaker av att välja på.

”Vi har lyssnat på konsumenterna och tagit fram de nya smakerna utifrån deras önskemål om mer frön och mycket råg”, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd. ”Att rågen har knosats betyder att den har klämts till. Ett mellanting mellan krossade och hela korn som får fram det mesta ur smakerna och ger ett trevligt tuggmotstånd.”

Knosad råg & Surdeg är Tre Kullor-seriens mest robusta tunnknäcke, god i sin subtila enkelhet men även som ett smakfrämjande komplement till en härlig ost eller mumsig röra. Den andra nyheten är Tre Kullor Havssalt & Frön. Det lyxiga tunnknäcket är generöst smaksatt med havssalt och många olika frön som ger en rund och fyllig smak. Det står sig starkt på egen hand direkt ur förpackningen men passar även utmärkt till en god dryck.

Serien Tre Kullor bygger på familjeföretagets anrika bagartraditioner, med smaker hämtade från den rena svenska naturen, Dalarnas skogar och Leksand. ”Vi har blickat bakåt över sex generationers knäckebrödsbakning och där funnit inspiration till vårt mest moderna tunnknäcke”, säger Annika Sund. ”Anna, vår farfars mor, lärde sig baka spisbröd av sin mormor. När Annas bröd började säljas på 1920-talet gick de första brödkakorna till turisthemmet Tre Kullor i Leksand, som drevs av hennes bror. Därifrån har vi hämtat namnet till det här brödet.”

Tunnknäcket bakas precis som Leksands övriga produkter på enbart naturliga råvaror och vatten hämtad från den egna källan under bageriet. Tre Kullor finns sedan tidigare även i smakerna Kantarell & Lingon, Pumpa & Melonkärnor och Nässlor & Bovete.

Varje förpackning innehåller 180 gram och kostar ca 29 kr. Finns i butik från mitten på maj.