Leksandsbröd utvidgar sin exportsatsning med internationell kvalitetsstämpel

Leksandsbröds etablering på nya marknader medför nya spännande utmaningar. Bara i år har familjeföretaget i Leksand ökat exporten med över 150 procent. För att ytterligare växa globalt har företaget blivit BRC – certifierade.

De internationella framgångarna har i hög utsträckning sin förklaring i Leksandsbröds långa tradition och medvetna satsning på kvalitet. Fram till nu har exporten framför allt skett på marknader och till kunder där företagets goda renommé varit känt. Nästa steg blir att etablera sig på helt nya marknader och BRC-certifikatet är internationellt mycket gångbart i denna satsning.

– Med tanke på Leksandsbröds ökande export och satsning på nya marknader är BRC- certifikatet ett mycket välkommet erkännande. Certifieringen kommer att fungera som dörröppnare och underlätta försäljningen på nya marknader, säger Leksandsbröds vd Peter Joon.

BRC är en internationell vedertagen standard, framtagen av British Retail Consortium, som syftar till att förbättra kvaliteten, hygienen och produktsäkerheten. I praktiken är certifieringen ett internationellt bevis på att man har full översikt på rutiner avseende hygien och kvalitet. Ett bevis som är extra viktigt då Leksandsbröd ska etablera sig på nya marknader.

BRC – Certifieringen innebär också att Leksandsbröd har infört nya rutiner vad det gäller rökning. Bland annat kommer de som vill men inte kan, få stöd och professionell hjälp att sluta röka samtidigt som rökning inte blir tillåten innanför fabrikens väggar.

Leksandsbröd säljer cirka 6.900 ton knäckebröd per år och är Sveriges näst största
tillverkare av knäckebröd med en marknadsandel på cirka 23 procent. Familjeföretaget har bakat knäckebröd i fyra generationer sedan 1929 och är marknadsledande på rundbröd, de traditionella, stora runda knäckebrödskakorna.

Leksandsbröd omsätter idag cirka 160 miljoner kronor per år och har 93 anställda. All tillverkning sker i den egna fabriken i Leksand och företaget använder enbart Svensk Sigillråg och eget källvatten i sitt knäckebröd.
./.

För mer information, kontakta Peter Joon, vd Leksandsbröd, tfn 0247-44 80 02,