Globala hälsotrenden nyttig för Leksandsbröd: Ökar knäckebrödsexporten med 150 procent

Den allmänna hälsotrenden i världen, inte minst i USA, är nyttig också för Leksandsbröd. Företagets knäckebrödsexport har i år redan ökat med hela
150 procent.

– Förra året exporterade vi 400 ton. Nu har vi säkrat exportorder på ytterligare över
600 ton. Bland annat till USA och Europa. Vi har dessutom goda förhoppningar om att vår export kommer att öka mycket mer. Vi förhandlar just nu med flera stora potentiella exportkunder, säger Leksandsbröds VD Peter Joon.

Framför allt är det Leksandsbröds rundbröd och trekanter som efterfrågas internationellt. En starkt bidragande faktor till exportframgångarna är den allmänna hälsotrenden i världen. Den globala hälsotrenden gör att marknaden för det klassiska svenska knäckebrödet växer. Inte minst har den forskning som tydligt visat att den som regelbundet äter fullkornsprodukter får ett bra skydd mot många så kallade välfärdssjukdomar haft betydelse.

– Även i Sverige slår hälsotrenderna igenom. Hittills i år har vi ökat försäljningen i
Sverige med sex procent. Detta innebär att vi kommer att investera bort flaskhalsar i produktionen för att möta efterfrågan, tillägger Peter Joon

Leksandsbröd säljer cirka 6.900 ton knäckebröd per år och är Sveriges näst största
tillverkare av knäckebröd med en marknadsandel på cirka 23 procent. Familjeföretaget har bakat knäckebröd i fyra generationer sedan 1929 och är marknadsledande på rundbröd, de traditionella, stora runda knäckebrödskakorna.

Leksandsbröd omsätter idag cirka 160 miljoner kronor per år och har 93 anställda. All tillverkning sker i den egna fabriken i Leksand och företaget använder enbart Svensk Sigillråg i sitt knäckebröd.

För mer information, kontakta Peter Joon, vd Leksandsbröd, tfn 0247-44 80 02,
mobil 070-593 32 50