En krispig nyhet bakad på ett riktigt guldkorn

En krispig nyhet bakad på ett riktigt guldkorn

Fäbodknäcke med dinkel är ett tunt, krispigt bröd som är ljust i karaktären. Ett finare knäckebröd som passar lika bra med en smakrik röra som till en god ost. Nyheten kompletterar Leksands Knäckebröds populära fäbodserie, som sedan tidigare består av Fäbodknäcke och Fäbodknäcke Surdeg.

Dinkel, som också kallas spelt, är ett av våra äldsta sädesslag. Ett urvete som har odlats i Norden sedan stenåldern. Dinkelmjöl innehåller mer protein och kostfibrer än vanlig vetemjöl. Med dubbelt så mycket B-vitamin samt järn, zink och koppar, blir det ett riktigt näringsrikt mjöl. Inte konstigt att dessa guldkorn har fått ett riktigt uppsving de senaste åren.

– Vår senaste nyhet är ett komplement till vårt goda Fädbodknäcke och det populära Fädbodknäcke Surdeg. Det är ett smakrikt knäckebröd bakat på högklassigt dinkel-mjöl enbart från svenska gårdar, säger Annika Sund, Marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Degen till Fäbodknäcke Dinkel bakas på surdeg, som tar längre tid att jäsa men ger en mycket godare smak. Att baka med surdeg är den äldsta formen av jäsning. Surdeg är en levande kultur både när det gäller degens framtagning och dess roll i den svenska brödtraditionen. Att baka med surdeg var från början ett sätt att ta tillvara på överskottsjästen från ölbryggerier. Idag använder man det i brödbak.

– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda knäckebröd bakat på enbart svenska råvaror. Målsättningen är att alla ingredienser ska produceras och levereras från odlare i Dalarna, nära vårt bageri. Det har tagit tid för oss att hitta tillräckligt mycket dinkel av tillräckligt hög kvalitet för att kunna framställa det här brödet. Därför är vi riktigt stolta att äntligen kunna välkomna ett dinkelknäcke till familjen, säger Annika Sund.

Fäbodseriens inspiration
Fäbodserien, består nu av tre sorters vardagslyxiga knäckebröd, inspirerade av Land AliceGustafsson. Hon var bagare hos Leksands Knäckebröd i många år. Som pensionär har Land Alice dragit sig tillbaka till sin barndoms fäbod Skallskog men fortsätter vara en inspiration för Leksands Knäcke. Det var från Land Alice inspirationen hämtades när Fäbodknäcket bakades, ett bröd som är lite knaprigare, lite tunnare, men med en härlig hembakt smak.

Fäbodknäcke Dinkel finns i butik från mitten av februari. Varje paket innehåller 6 kakor (625 gram) och kostar ca 33-37 kr/paketet.