Skräpstol blev Svanenmärkt

Skräpstol blev Svanenmärkt

Den redan uppmärksammade elevstolen Karoline, tillverkad i 100% återvunnen returplast, är nu certifierad med Svanen. För Lekolar – marknadsledande leverantör till förskolor och skolor i Norden – är stolen ett signaturprojekt.

– Att få Svanen-märka elevstolen Karoline, känns extra roligt. Tiotusentals elever i Norden kommer bokstavligen att sitta på en story om hållbar produktion i klimatkrisens skugga, berättar Lekolars hållbarhetschef Pierre Lennartsson.

Den unika elevstolen, framtagen i samarbete med tillverkaren Upcycling Scandinavia, är tillverkad i 100% färgsorterad returplast. Men även resten av produkten är sällsynt genomtänkt avseende material, ergonomi, kvalitet, hantering, transport och hållbar produktion.

– Idén att skapa en högkvalitativ elevstol av plastskräp har varit ett viktigt signaturprojekt i Lekolars långtgående hållbarhetsarbete. Dels för att just elevstolen är en stark symbol, dels för att vi ville testa hur långt vi kunde gå när det gäller att producera volymprodukter maximalt hållbart, säger Pierre.

Resultatet är en elevstol som inte bara är unik i sin hållbarhetssträvan utan även prisvärd och med korta leveranstider.

– Efter många års tufft slitage är stolen dessutom helt återvinningsbar. Skalet sorteras som plast och vem vet; kanske återuppstår den i nya elevstolar, säger Pierre Lennartsson.

Svanen är Nordens officiella och mest kända miljömärkning. Organisationen granskar, sedan 1989, varor och tjänsters miljöpåverkan under hela livscykeln från råvara till avfall. Svanens vision är ett hållbart samhälle med en hållbar konsumtion.