Leine Linde vinner Strängnäs kommuns Hållbarhetspris 2024

Leine Linde vinner Strängnäs kommuns Hållbarhetspris 2024

Leine Linde har äran att ta emot Strängnäs kommuns Hållbarhetspris 2024 för sitt långsiktiga hållbarhetsarbete och satsningar på medarbetarna som hjälper dem att göra hållbara och hälsosamma val. Priset, som delas ut årligen, hyllar företag och föreningar som bidrar till en hållbar framtid i kommunen.

För Leine Linde är hållbarhet mer än en miljöfråga. Företaget värnar också om medarbetarens hälsa och välbefinnande samt bidrar till det lokala samhället genom föreningslivet.

-Vårt hållbarhetsarbete handlar lika mycket om att skapa en bra miljö på arbetsplatsen som att göra en positiv skillnad i samhället, säger Per Andréason, vd på Leine Linde.

Medarbetarnas välbefinnande i fokus

Ett exempel är företagets initiativ med elbilsladdare på arbetsplatsen som tack vare 900kvm solceller gör det möjligt för personalen att ladda sina elbilar kostnadsfritt. Dessutom erbjuds kostnadsfria friskvårdsaktiviteter som tennis, bowling och golf – en satsning som gynnar både de anställdas hälsa och det lokala föreningslivet. Leine Linde erbjuder även förmånscyklar till alla anställda, vilket uppmuntrar till en aktiv och hållbar livsstil.

- Vi investerar i våra medarbetares välmående och erbjuder aktiviteter som stärker gemenskapen och hälsan. Det är viktigt att våra medarbetare trivs och mår bra, både på och utanför arbetsplatsen, säger Per.

Engagemang för det lokala samhället

Leine Linde är också aktiv i Strängnäs genom att bidra till det lokala föreningslivet och samarbeta med skolor och frivilligorganisationer. Bland andra samarbetar företaget med Teknikcollege på Thomasgymnasiet för att utveckla unga tekniktalanger. Dessutom stödjer Leine Linde också flera frivilligorganisationer, såsom Giving People, Noll Tolerans och Nattvandrarna, som arbetar för att skapa ett tryggare samhälle.

Ökad medvetenhet om hållbarhet

2022 startade de hållbarhetsprojekt med bland annat utbildning om klimat, miljö och hållbarhet för alla medarbetare. Genom att öka medvetenheten om klimatförändringarna och skapa engagemang för hållbarhet hos varje medarbete, stärks företagets hållbarhetsarbete ytterligare. Alla medarbetare kan bidra och komma med förslag på förbättringar, vilket ger goda förutsättningar för ett långsiktigt och fortsatt hållbarhetsarbete.

-Vi är otroligt glada och hedrade över att ha tilldelats Strängnäs kommuns Hållbarhetspris 2024, säger Per. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med att skapa en mer hållbar framtid.

Hållbarhetspriset 2024 - motiveringen från juryn lyder:

"Vinnarna av årets hållbarhetspris har ambitioner när det gäller såväl klimat som social hållbarhet. De tror på ett långsiktigt hållbarhetsarbete och investerar framför allt i sin personal. Med hjälp av solceller på taket får personalen ladda sina elbilar gratis. Genom medvetna satsningar hjälper de medarbetarna att göra hållbara och hälsosamma val. Samtidigt bidrar de till aktivitet i hela Strängnäs genom sponsring av lokala evenemang och föreningar. På detta sätt blir en av Strängnäs kommuns största arbetsgivare en inspiration och förebild för andra."

Några exempel på företagets hållbarhetsinitiativ och resultat:

• Hälsofrämjande aktiviteter som bowling, golf, paddel, tennis och innebandy, som uppmuntrar till gemenskap och trivsel på arbetsplatsen i Strängnäs, vilket stärker sammanhållningen och främjar hållbar tillväxt på flera nivåer.
  • Sponsring av lokala idrottsföreningar och evenemang.
  • Förmånscyklar för att främja hållbar transport och hälsa bland anställda.
  • Stöd till lokala frivilligorganisationer.
  • Aktivt deltagande i Teknikcollege på Thomasgymnasiet för att utveckla unga talanger inom teknik.
  • Installation av 900 kvm solpaneler med en årlig produktion av ca 184 000 kWh, vilket motsvarar elförbrukningen för 8-9 villor.
  • Sex laddstationer för elbilar tillgängliga för anställda och besökare, och 100% av företagets fordonsflotta är laddbar. Solpanelerna ger medarbetarna möjlighet att ladda sina elbilar kostnadsfritt.
  • 100% av elen som används kommer från förnybara källor (Bra Miljöval från Sevab).
  • 99% av all belysning består av energieffektiva LED-lampor.
  • Sedan 2020 har Leine Linde minskat sina koldioxidutsläpp med 22% per såld enhet.
  • 95% av det aluminium som används i produktionen är återvunnet