Världsledande forskare om motivation, kommunikation och prestation till Umeå

En heldag med vetenskap du kan använda

Konkreta tips och verktyg baserade på forskning och beprövad erfarenhet. Kunskap du själv kan använda på din arbetsplats eller privat.

Vad är det som motiverar oss och vilken betydelse har olika typer av motivation för våra prestationer och vårt välbefinnande?

Hur gör man för att vara en riktigt bra lyssnare och på vilket sätt påverkar ett gott lyssnande människors prestationer, tankar och känslor?

En inspirerande dag som också innehåller

• Andra chefers och medarbetares erfarenheter och utmaningar
  • Lokal, nationell och internationell forskning på området

Samarrangör:

Professor Edward L. Deci, University of Rochester, USA

Professor i psykologi vid University of Rochester och en av världens allra främsta forskare och experter på mänsklig motivation. Han har skrivit mängder av vetenskapliga artiklar i de allra främsta tidskrifterna inom psykologi och har publicerat tio böcker. Han har även agerat konsult åt ett stort antal privata och offentliga organisationer världen runt. Edwards forskning har bland annat legat till grund för den bästsäljande populärvetenskapliga boken ”Drivkraft” av Dan Pink.

Professor Avraham N. Kluger, Hebrew University, Jerusalem

Professor i psykologi vid School of Business Administration, The Hebrew University som de senaste decennierna bedrivit världsledande och banbrytande forskning kring feedback och dess många gånger destruktiva inverkan på prestationer, relationer och välbefinnande. Avraham har med utgångspunkt i denna forskning utvecklat alternativa metoder för prestationsutveckling och är för närvarande aktuell med ett stort forskningprojekt som handlar om att kartlägga effekten av olika former av lyssnande

Magnus Lindwall

Magnus Lindwall är docent i psykologi och lektor vid Psykologiska institutionen och Institutionen för Kost- och Idrottsvetenskap vid Göteborgs Universitet. Han är en av landets ledande experter på självkänsla och är aktuell med den nyligen utgivna boken "Självkänsla – bortum populism och enkla lösningar". Begreppet självkänsla har under de senaste åren fått stor uppmärksamhet i populärvetenskapliga böcker. Innehållet i dessa, oftast baserat enbart på författarens egna erfarenheter, är lättillgängligt, enkelt och därmed attraktivt, men det rimmar illa med den kunskap om begreppet som finns i forskningen. Magnus kommer att hålla ett föredrag där han ger en översikt över vad populärpsykologin säger om självkänsla och jämföra detta med den kunskap om begreppet som finns i forskningen.

Gabriella Ekström Filipsson

”Jag är bra och du är bra…… så är det bara” - en föreläsning om värdegrund och lärande på Stordammens skola.

Gabriella Ekström Filipsson rektor, föreläsare och författare som har fått Dagens Nyheters skolledarpris, Skolornas fredspris och Heja-rektors priset. Gabriella visar att ett genomtänkt och personligt ledarskap gör skillnad i skolan. En stark värdegrund, tydliga kunskapskrav, stora ansträngningar för att ta in föräldrarna, höga förväntningar på barnen utifrån visionen ”alla har förutsättningar att lyckas” skapar framtidstro hos alla som arbetar i skolan.

• engagemang
  • inre motivation
  • feedback
  • inspiration
  • medarbetare
  • medarbetarskap
  • kommunikation
  • aktivt lyssnande

Intervju med sverigeaktuelle professor Edward Deci, världsledande motivationsforskare

Den 2:a februari besöker professor Edward Deci från University of Rochester Sverige och Umeå för att ge ett föredrag på Ledarskapscentrums konferens "Vetenskap Du kan använda". Edwards forskning har bland annat legat till grund för Dan Pinks bestseller "Drivkraft". Stefan Söderfjäll förde för en tid sedan en intervju med Ed som vi nu publicerar i sin helhet inför Ed´s Sverigebesök.