Svart-vitt tänkande

En tankevurpa som som degklumpen innanför våra pannben titt som tätt producerar är den som kallas för svart-vitt tänkande (se exempelvis Freeman, Pretzer, Fleming, & Simon, 1994). Detta sätt att tänka grundas i människans sträven efter att ha en stabil, tydlig och konsekvent uppfattning av tillvaron och därmed ibland kan tänka överdrivet mycket i termer av antingen eller och allt eller inget. Detta tankemönster visar sig inte minst då man hamnar i svårigheter som gör att man tvingas göra olika former av förändringar i sitt liv och sitt arbetsliv (kriser, organisationsförändringar, sjukdomar etc.). Ett svart-vitt, onyanserat, tänkande i dessa situationer gör att man tenderar att jämföra allting med hur det var innan förändringen ägde rum och betrakta detta som idealtillståndet och nuläget som mardrömmen.

Det svart-vita tänkandet är dessutom relaterat till ett annat tankefel som kallas för att döma ut och förminska det positiva (Freeman m fl., 1994) som tar sig i uttryck i att alla positiva aspekter i det nya och alla fördelar med detta döms ut som ogiltiga, ett slags omvänt självbevarande. Även om en förändring kan ha medfört vissa positiva konsekvenser så har man således svårt att se dessa eftersom det enda som duger är det som varit. Eftersom allting ständigt förändras så innebär det att ett alltför idogt stretande tillbaka till det som var gör att en verksamhet tappar kraft och tempo i den nödvändiga anpassningen till det nya. Det kan också innebära att man låter bli att vidta de nödvändiga åtgärder som krävs för att kunna hantera den nya situationen, vilket i förlängningen rentav kan innebära att verksamheten dukar under eller tappar mark gentemot de konkurrenter som insett att det gäller att göra det bästa av nuläget och därför genast försöker bemästra situationen som uppstått i stället för att kasta bort energi på att vara nostalgisk.

Ett svart-vitt tänkande kan utmanas genom att göra medvetna försök till att nyansera problemsituationer som uppstått. Följande frågor kan exempelvis användas som underlag för att undvika och motverka ett svart-vitt tänkande:

• Vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna med nuvarande situation?
  • Vad skulle kunna vara ännu sämre i nuläget?
  • På vilket sätt är nuvarande situation bättre än worst case scenario?
  • Hur kan vi mäta våra framsteg i olika mindre delmål?
  • Skulle det gamla sättet att bedriva verksamhet kunna fungera i förlängningen?
  • Vilka faktorer i det gamla har gjort att vi tvingats frångå detta arbetssätt?

• svart-vitt tänkande
  • dikotomt tänkande