Hur du bär dig åt för att erhålla epitetet "första klassens arsel".

Läs nedanstående lista med beteenden och egenskaper hos en person och ange för var och en, på en skala mellan 1-5, din grad av irritation gentemot beteendet/egenskapen i fråga (1=inte alls irriterande och 5=Extremt irriterande).

Vilken grad av irritation känner du inför en person som:

• … aldrig passar tider och aldrig ber om ursäkt för detta beteende.
  • … avbryter dig så snabbt du tar till orda.
  • … gör sig lustig på din bekostnad.
  • …tar åt sig äran för sådant som du har gjort.
  • …pratar bakom din rygg.
  • …lovar runt och håller tunt.
  • …aldrig genomför sina åtaganden och ansvarsområden ordentligt.
  • …ständigt tar sista kakan ur kakfatet utan att fråga om någon annan vill ha den.
  • …snabbt som attan roffar åt sig de roligaste arbetsuppgifterna och låter dig eller andra hantera de tråkiga.
  • …ser till att alltid förse sig själv med fördelar som andra inte får.
  • …titt som tätt ber om hjälp att utföra saker som han/hon inte hinner med, men alltid har en ursäkt till varför han/hon inte har möjlighet att hjälpa till när man ber om en tjänst tillbaka.
  • ..fjäskar och lismar gentemot alla personer som kan vara till nytta för honom/henne på något sätt.
  • …ställer krav på andra som han/hon inte överhuvudtaget lever upp till själv.
  • …skryter och skrävlar så fort chansen ges.
  • …slarvar och rentav fuskar med sina arbetsuppgifter.

Jaja, vi nöjer oss där. Listan skulle kunna göras betydligt längre, men min grad av irritation skulle då möjligen bli allt för svår att hantera, vilket skulle kunna få olyckliga konsekvenser för det vidare författandet av detta inlägg. Inte bara gör ovanstående beteenden mig ordentligt irriterad. Jag skulle också ha mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att känna förtroende för en person som betedde sig på detta sätt. Dessutom skulle min känsla av samhörighet gentemot en sådan person antagligen lämna en del att önska.

Jag är väl medveten om att det som gör mig så irriterad inte alls behöver påverka dig på samma sätt, men jag vågar mig ändå på att chansa och gissar därmed att även du upplever ovanstående beteenden som väldigt irriterande. De beteenden som jag listat är sådana som jag kommer att tänka på när jag försöker föreställa mig en person som är en riktigt dålig förebild. En förebild är någon som man ser upp till och respekterar därför att personen är ärlig och öppen, sätter sina egna intressen åt sidan till förmån för andras, har höga etiska ideal som han/hon efterlever, erkänner och tar ansvar för sina fel och brister, och låter sina ord vara lika med handling. Om en person med ovanstående karaktärsdrag har en ledande befattning är det högst illavarslande. Att agera som en dålig förebild är en bergsäker metod för den chef/ledare som finner någon form av tjusning i att misslyckas kapitalt i sitt ledarskap (se exempelvis Kouzes & Posner, 2003). Skulle du, mot förmodan, tillhöra den kategorin så är det bara att sätta igång och agera i enlighet med ovanstående lista. Min gissning är att du inom bara några dagar erhållit det hedervärda epitetet "första klassens arsel".

Referens

Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2003). Credibility: How leaders gain and lose it. Why people demand it (2nd ed.). San Francisco: Josey Bass.

• idealiserad påverkan
  • förebild