Universitetsholding i Linköping investerar i hälsa

Universitetsholding i Linköping investerar i hälsa

Universitets holdingbolag, Universitetsholding i Linköping AB, gör en såddfinansiering i LEAD företaget Minovi, ett företag som arbetar för att inspirera alla människor att leva ett aktivt och hälsosamt liv.

-          Vår ambition är att investera i företag för att främja kommersialiseringen av forskning vid universitetet, säger Göran Hessling VD på Universitetsholding. Vi tror på Minovi som är ett företag som kommer från flera års forskning på Institutionen för Medicinsk Teknik. Deras produkt är viktig för att främja folkhälsan och kan inspirera människor att motionera mera och därigenom leva mer hälsosamt.

-          Vi är mycket glada över investeringen och att universitetet satsar på oss. Medlen ska användas till att skapa en långsiktig livskraft i företaget, säger Magnus Almér, VD Minovi.

Minovis lösning är en produkt och tjänst som mäter och synliggör alla former av vardagsmotion som till exempel cykling, promenader och hushållsarbete. Produkten skiljer sig från dagens mätinstrument, så som stegräknaren, eftersom den är oberoende av utövningsform samt tar hänsyn till varje användares individuella förutsättningar.

-          Man får idag hälsoråd från alla håll och kanter och mitt i informationsmyllret är det svårt att faktiskt veta om den aktivitet man utför varje dag räcker till för att uppnå en hälsosam livsstil utifrån ens egna personliga förutsättningar, Säger Magnus Almér VD Minovi. En otränad senior har inte samma förutsättningar som en vältränad tonåring och med hjälp av vår tjänst får alla typer av användare skräddarsydda och lättförståeliga aktivitetsmål. När användaren kontinuerligt uppfyller aktivitetsmålen kan hon vara säker på att hon lever ett tillräckligt aktivt och därigenom hälsosamt liv.

Magnus Almér, VD Minovi, Tel 0733-83 90 82

Göran Hessling, VD Universitetsholding 013-28 56 60

Minovi är ett LEAD-företag. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. www.leadincubator.se

Minovis affärsidé är att erbjuda leverantörer av Företagshälsovård och andra vårdgivare tjänster och teknik för kontinuerlig, tydlig och lättförståelig återkoppling på all vardagsmotion. www.minovi.se