Tusentals i kö till expanderande handelsplats för spannmål

PRESSMEDELANDE LINKÖPING/NORRKÖPING 23 SEPTEMBER

Det går bra för det östgötabaserade lantbruksföretaget Skira. Skira gör nu sin digitala handelsplats för spannmål tillgänglig för hela Sverige. För ett år sedan lanserades tjänsten exklusivt för Östergötland. Mottagandet blev otroligt bra vilket skapade en bra grund för att succesivt utvidga till andra regioner.

- Intresset för tjänsten är stort. Vi har över 1200 lantbrukare i kö för att komma in på Skira, säger Felicia Bindekrans, marknadsansvarig på Skira.

Istället för att en lantbrukares spannmål exponeras för ett fåtal parter, kan nu alla Sveriges köpare se varan och lägga bud. Skira gör det även möjligt att följa prisutvecklingen och att direkt få en uppfattning om vad marknadspriset för spannmålen är just idag. Något som tidigare varit dold information.

- Det finns ingenting liknande idag, Skira gör det möjligt att för första gången handla på en öppen marknad där pris bestäms utifrån utbud och efterfrågan, säger Felicia Bindekrans som själv är uppvuxen på en spannmålsgård på Vikbolandet utanför Norrköping.

Undersökningar visar att spannmålshandel som gjorts via Skiras handelsplats gett lantbrukarna ca 7 procent bättre betalt vid mellangårdshandel, jämfört med alternativet. På samma sätt har köparen sparat lika mycket.

I och med förra årets torka och det utsatta läget som många lantbrukare befinner sig i gör dessa 7 procent extremt mycket för Sveriges lantbrukare. En ytterligare effekt är att spannmålen nu går direkt mellan producent och slutförbrukare vilket minskar mängden tunga transporter avsevärt.

Dag-Henrik Larsson, lantbrukare och vice ordförande i Sveriges Spannmålsodlarförening är mycket positiv till Skira.

- Vi ser gärna en effektivare hantering av Spannmål, från gård direkt till slutförbrukare! Där kan Skira spela en viktig roll, säger Dag Henrik som själv använder Skira.

- I dag vill kunder ha en dynamisk prissättning. Om du handlar på till exempel Tradera, så är det tillgång och efterfrågan som bestämmer priset. Lantbrukets motsvarighet heter Skira – där bevakar du, lägger bud och gör affär. Helt transparent, med betalningssäkerhet, kvalitetskontroll och transportlösningar på plats, säger Niklas Ericson, VD på Skira.

Under nästa år ska Skira fortsätta att öka antalet registrerade användare och bli en fullt etablerad aktör på den svenska spannmålsmarknaden. Men bolaget siktar högre än så.

Under nästa år ska vi utvärdera en internationell affär. Lantbrukets framtid är digital, det gäller i hela Europa, och vi har en bra lösning. Sverige är inte slutmålet för oss, säger Niklas Ericson.

Vid frågor, kontakt:
Felicia Bindekrans, Marknadsansvarig Skira
Email: felicia@skira.se

Lantbrukare Dag-Henrik som använder Skira ställer gärna upp på intervju.
email: dag-henrik@marieborgsgard.se

Om Skira
Skira revolutionerar lantbrukets spannmålshandel och skapar en mer öppen marknad, en enklare handel och tar vara på möjligheterna med ett datadrivet lantbruk. Tidigare har lantbrukare varit tvungna att ringa runt till olika inköpsorganisationer dag efter dag för att skapa sig en bild av pris och prisutveckling på spannmål. Skira sätter lantbruket i centrum när det gäller innovationer och tekniska lösningar. Skira AB är grundat och drivs av studenter från Linköpings universitet. www.skira.se

Skira är ett LEAD-bolag. LEAD är en av Sveriges främsta företagsinkubatorer som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. LEAD vänder sig till innovatörer och entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. LEAD erbjuder en strukturerad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning och nätverk. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Vinnova. www.lead.se