Internationella riskkapitalbolag investerar $2.5 miljoner i svenska Neo Technology - den nya generationens databaslösning

LEAD företaget Neo Technology har utvecklat Neo4j, en världsledande grafdatabas med öppen källkod. Neo4j lagrar data i grafer vilket gör det möjligt att hantera komplex och snabbt föränderlig information mer än 1000 gånger effektivare än i relationella tabeller som används i dagens databaser. Nu har de internationella riskkapitalbolagen Sunstone Capital och Conor Venture Partners tillsammans med Innovationbron investerat $2.5 miljoner i företaget.

Många av dagens applikationer byggs på relationella databaser som har SQL som gemensamt frågespråk-verktyg som uppfanns på 1970-talet för att hantera strukturerad data, till exempel lönelistor.
Under det senaste decenniet har webben lett till en explosion av individuell kreativitet, detta genererar enorma mängder länkad och ostrukturerad information såsom wikis, bloggar, RSS och användargenererat innehåll. Att pressa den nya typen av information in i den strikta och statiska världen av tabeller är en mycket svår uppgift. Detta har inneburit att stora webb-företag som Google och Facebook har varit tvungna att skapa sina egen databaslösningar på grund av bristen på användbara produkter.

Neo Technologys grafdatabas faller inom ramen för den nya rörelsen "NoSQL", som syftar till databaser som bygger på icke-relationella tabeller, och är bättre lämpad att hantera data med komplicerade relationer såsom stora sociala nätverk.

-Neo Technology är en av de mest lovande NoSQL alternativen på marknaden idag och Sunstone Capital är glada att kunna vara med och stötta deras utveckling, säger Christian Lindegård Jepsen, delägare i Sunstone Capital.

-Neo4j löser det ökande problemet av att hantera allt mer komplex data . Vi ser fram emot att följa Neo Technologys fortsatta tillväxt, säger Sami Ahvenniemi, delägare i Conor Venture Partners.

- Jag är mycket glad över att få arbeta med Sunstone, Conor och Innovationsbron att bygga Neo Technology till en global framgång, säger Emil Eifrem, en av grundarna och VD för Neo Technology. Investeringen kommer att öka vår närvaro i den framväxande NoSQL och grafdatabasmarknaden, och kommer att accelerera vår produktutveckling och förmåga att nå kunder över hela världen.

I samband med investeringen förstärks Neo Technologys styrelse med: Magnus Christerson, Vice President, Intentional Software Corp, Nikolaj Nyholm, serieentreprenör och VD, Polar Rose, Sami Ahvenniemi, delägare, Conor Venture Partners och Johan Svensson, medgrundare och CTO, Neo Technology.

Emil Eifrém, VD Neo Technology, Tel 0733-462 271

Neo Technology är ett LEAD företag. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. www.leadincubator.se

Neo Technology tillverkar och säljer ett nytt system för datahantering som gör det möjligt för kunderna att effektivt hantera komplex och snabbt föränderlig information. Baserat på över 8 år av FoU har Neo Technology ett väletablerat databassystem med en radikalt ny modell. Den ger betydligt bättre prestanda än dagens tabellsystem för Internet-baserade program och kan minska utvecklingskostnader med 50% och i många fall förbättra prestandan med mer än 1000 gånger. www.neotechnology.com

Sunstone Capital:  www.sunstonecapital.com