Nyhet -

Gårdagens Venture Arena levererade spännande projekt till entreprenörer i östgötaregionen

Venture Arena arrangerades igår för tredje gången. Ett åttiotal personer hade sökt sig till Collegium i Mjärdevi, Linköping för att lyssna på nio olika presentationer av fräcka och nyskapande bolag/affärsidéer som sökte nya tänkbara företagsledare, marknadschefer eller styrelserepresentanter.

Venture Arena arrangerades första gången under v.45 2010, då ledde eventet till en matchning. I våras då andra eventet gick av stapeln blev det två matchningar, så rent logiskt borde tredje gången leda till tre – minst. Så resonerade i alla fall arrangörerna InnovationskontorEtt, LEAD, Vinnova och Growlink när Venture Arena inleddes under gårdagskvällen.

Innan årets bolag började sina presentationer så berättade Torkel Danielsson sin upplevelse kring mötet med Intuitive Aerial, ett bolag som han träffade på Venture Arena i våras och där Torkel numera är VD.

- Jag var på eventet i våras och tyckte omedelbart att Intuitive Aerial gör något så jättefräckt att jag bara måste få  jobba med dem. Jag har själv under flera år samlat egna affärsidéer, sa Torkel och höll upp en tjock blå mapp. Trots att jag varit nära att dra igång ett eget företag har jag känt att något saknats, att det behövdes något mer. När Intuitive Aerial sökte VD insåg jag att det var tillsammans med dem som jag skulle satsa.

Bland de nio företagen/innovatörerna som presenterade sina framtidsplaner och behov fanns allt från återanvändning av stallgödsel till diagnostik av levercancer och optimering av vårdschemaläggning. Det fanns också app- och webbtjänster för personer med livstilssjukdomar, laddningssystem för elbilar och spelutveckling för ”alla”. Även metoden för att framställa grafen presenterades likaså en ny miljövänlig produktionsmetod som ersätter traditionell etsning på flexibla substrat samt en enkel metod för att kontrollera de instrument som används för att mäta blodets koagulationsförmåga.

Kommentarerna från de entreprenörer i publiken som letade nya tänkbara utmaningar var mycket positiva. ”Spännande idéer”, ”långt utvecklade planer” var några av reaktionerna, liksom att samtliga presentationer höll väldigt hög nivå, var bra förberedda och genomfördes väl. ”Att kunna göra sin pitch är nästan viktigast av allt” kunde höras från åskådarna.

Nästa tillfälle för Venture Arena är v.18 2012, då letar nya heta bolag entreprenöriellt driv, erfarenhet och kunskap.

På återseende!

Bolagen som presenterade sig under gårdagens Venture Arena var:

• ChargeStorm AB: laddinfrastruktur för elbilar
  • Swedish Grafhene: har utvecklat en metod för att framställa grafen, materialet som gav nobelpriset i fysik 2010.
  • ReTreck AB: utvecklar en lösning för att omvandla hästgödsel till en värdefull tillgång som energikälla och som stallströ.
  • Glycobond: har tagit fram och patenterat ett unikt reagens för diagnostik av leversjukdom.
  • Linköping Biocontrols AB: har utvecklat en enkel metod för att kontrollera att de instrument som används för att mäta blodets koagulationsförmåga.
  • Linkura AB: utvecklar webbtjänster och mobila applikationer för personer med livsstilssjukdomar.
  • Webshape: uppfinnare och ägare till rättigheterna till en ny miljövänlig och lågkostnads produktionsmetod som till stor del ersätter traditionell etsning på flexibla substrat.
  • Boldai AB: utvecklar ett grafiskt verktyg för spelutveckling som ersätter programmering med ett lättanvänt drag-n-drop-gränssnitt.
  • Schemagi AB: erbjuder en unik tjänst för schemaläggning som är utvecklad för enheter med komplicerad schemaläggning.

_________________________________________________

LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 20 bolag. www.leadincubator.se

Vecka 45 är nyfikenhetens egen vecka – en satsning på att göra vår region ledande inom innovation och entreprenörskap. Initiativtagare är InnovationskontorEtt vid Linköpings universitet, nätverket Growlink och Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen. Läs mer på www.vecka45.se