AMRA och SenionLab placerade på TECH20 – potentiella exportsuccéer

AMRA och SenionLab placerade på TECH20 – potentiella exportsuccéer

Igår meddelande ALMI att både AMRA och SenionLab placerade sig på deras Tech20 – listan med de 20 vassaste techbolagen i inkubatorerna 2014. Listan tar tempen på Sveriges startupscen och utser de unga teknikbolag som har en potential att bli the ”next BIG thing” och chans att bli svenska exportsuccéer.

För att ett företag ska platsa på Tech 20 listan krävs följande:

• Utveckla en unik produkt ­eller tjänst med stor internationell potential och ha förutsättning att helt förändra sin bransch eller skapa nya marknader
  • Lösa ett stort kundproblem
  • Ha en affärsidé som bygger på en innovativ teknologi
  • Vara antagen i en av Sveriges inkubatorer, ett s.k. inkubatorbolag

Se sändningen från Tech 20 här »

AMRA har utvecklat en unik internetbaserad analystjänst för standardiserad mätning med magnetkamera av mängden fett och muskler. Med AMRA:s standardiserade mätmetod, som tar ca 6 minuter, är det nu för första gången möjligt att exakt mäta mängden bukfett, underhudsfett, leverfett samt muskler i samma undersökning. Denna information är viktig för att tidigt hitta riskpatienter för bland annat diabetes, lever- och muskelsjukdomar, med syftet att sätta in medicinsk behandling så tidigt som möjligt.

SenionLab introducerar en revolutionerande teknik för inomhusnavigering som radikalt förbättrar navigationsförmågan där traditionella GPS system inte är tillgängliga. Systemet har lanserats i ett 80-tal shoppingcenter över hela världen, men förmågan att positionera personer eller utrustning har mängder av tillämpningar inom allt från reklam till att effektivisera interna verksamheter.

Både AMRA och SenionLab fanns med på den prestigefyllda 33-listan som presenterades i april.

Tech 20 listans vinnare presenterades och utsågs av juryn:
Martha Sjögren- Investment Manager Northzone
Johan Jörgensen - Internetentreprenören
Eva Fors - Director of Marketing & Operations Microsoft Sverige
Johan Siwers - partner d-AX
Susanna Baltcheffsky - chefredaktör på Ny Teknik
Johan Sköld - vVD KnowIT
Magnus Lundin - VD SiSP
Anna Hallberg - vVD Almi Företagspartner
Lena Fridlund Forsgren - Investment Manager Almi Invest

För ytterligare information:

Anders Nilsson, Affärsområdeschef Almi Inkubation,
tel + 46 (0) 70 674 20 02, anders.g.nilsson@almi.se

Maria Kessling, Kommunikationschef, Almi Invest,
tel. + 46 (0) 768 80 88 10, maria.kessling@almi.se

SenionLab - världsledande leverantör av inomhuspositionering får finansiering som möjliggör snabb expansion

Inomhuspositionering är en otroligt het marknad just nu och SenionLab är redan idag världsledande leverantör av inomhuspositionering med installationer i över hundra byggnader i världens sex kontinenter. Den finansiering som Vinnova nu bidrar med på 1.8 miljoner möjliggör att bolaget kan effektivisera utvecklingsarbetet samt nyanställa för att möta en kraftig tillväxt.