Tysk teknologi vinner pris för innovation vid spanska byggmässan Construmat

Layhers nya stämpram Allround TG60 tog hem första priset för Innovativ Teknologi i kategorin byggutrustning vid Spaniens ledande byggmässa Construmat 2011. Det som juryn framförallt uppmärksammade var det genomtänkta monteringssättet som ger en mycket säker och ergonomisk arbetsmiljö. Snabbt och enkelt montage samt lätta komponenter är ytterligare fördelar som gör TG60 unikt för stämp vid betonggjutning.

Den senaste innovationen från tyska Layher är resultatet av en medveten satsning på produktutveckling och innovation. Tack vare en smart utformning av TG60 stämpramarna är montören alltid skyddad mot fall utan att behöva använda några extra skyddsräcken. Genom att använda komponenter från Layhers ställningssystem Allround så skapas enkelt och smidigt t.ex. integrerade arbetsplattformar och tillträdesleder för att ge bästa tänkbara arbetsmiljö.

Dr Helmut Kreller, som leder produktutveckling och tillverkning hos tyska Layher kommenterar priset så här: "Säkerhet och kostnadseffektiv användning är centrala uppgifter för oss när vi utvecklar nya produkter. Vi har uppnått dessa högt ställda mål med Allround TG60 Stämp. Vi är därför mycket glada för detta pris."

Layher Allround TG60 Stämp används inom infrastruktur- och byggprojekt för att ta ner stora laster vid t.ex. gjutning av betongbroar och andra bärande strukturer. Med denna produktinnovation kan stämptorn monteras snabbare, säkrare och mer ergonomiskt tack vare färre och lättare komponenter. Det första projektet i Sverige genomfördes i november 2011 av ställningsentreprenören No Problems AB vid utbyggnaden av Stora Ensos pappersbruk i Skoghall.

• stämp

Layher AB säljer och marknadsför ställningssystem, väderskydd samt scener och läktare i Sverige. Vi ingår i den familjeägda Layher koncernen som har säljbolag i 32 länder och över 1200 anställda. Produktutveckling och tillverkning sker i egna fabriker i Tyskland. Vårt mål är att ge våra kunder Mer Möjligheter att bygga framgångsrika affärer. Våra produkter används främst inom bygg och anläggning, inom processindustrin samt vid evenemang.