Ny design på vattentornet i Mönsterås

Under hösten renoveras vattentornet i Mönsterås. Tornet som är 39 meter högt, byggdes redan 1960. Plåten på vattenreservoaren byts ut och övriga ytor blästras, betonglagas och målas. Man räknar med att ca 600 liter färg går åt till ommålningen.

Det är M.K Betongrenoveringar AB som utför renoveringen och IBS Byggnadsställningar AB har byggt ställningen. Tack vare god planering och engagerad projektledning så kunde ställningen byggas helt med systemkomponenter från Layher – vilket ledde till minimal användning av rör och koppling och ett effektivt montage.

Ställningen som byggdes redan i augusti är Layher Allround, lastklass 3 med en intagsbrygga för hiss.
IBS Byggnadsställningar AB och M.K Betongrenoveringar har sedan tidigare ett gott och nära samarbete vilket gjorde att det komplicerade projektet löpte smidigt och effektivt.

• ställningssystem

Layher AB säljer och marknadsför ställningssystem, väderskydd samt scener och läktare i Sverige. Vi ingår i den familjeägda Layher koncernen som har säljbolag i 34 länder och över 1500 anställda. Produktutveckling och tillverkning sker i egna fabriker i Tyskland. Vårt mål är att ge våra kunder Mer Möjligheter att bygga framgångsrika affärer. Våra produkter används främst inom bygg och anläggning, inom processindustrin samt vid evenemang.