Layher hjälper Stockholm att bygga på höjden

På Liljeholmskajen i Stockholm uppförs Kajen 4, ett 75 meter högt bostadshus med vidhängande låghus. Inblandade i projektet har varit JM, Stockholm stad, Hyrex, Layher, Sweco och LW Plåt.
Huset har ritats av Gert Wingårdh på Wingårdhs Arkitekter. Gert Wingårdh har bland annat ritat House of Sweden i Washington och Astra Hässle i Mölndal. Till området kommer även bryggor, butiker, restauranger och skybar. Sammanlagt har 15 000 kvm ramställning krävts för projektet, varav 100 ton ställning enbart vid höghuset.

För Layher är jobbet i praktiken avklarat. Nu återstår själva uppförandet av den 75 meter höga fastigheten på Liljeholmskajen. Ett bostadshus med 183 lägenheter, 24 våningar i plåt och en unik konstruktion där husets koniska balkonger sticker ut mer ju högre upp man kommer. Allt i design
av den världsberömda arkitekten Gert Wingårdh. Med så extrema förutsättningar har lösningen inte varit helt given, konstaterar Carl Bromarker på Layher som löst uppdraget.

– Det här är något av det mest avancerade jag gjort och har naturligtvis krävt en hel del extra arbete. Till skillnad från SpeedyScaf  i aluminium som används på rimliga höjder har vi använt den starkare SpeedyScaf av stål i botten. Huset står dessutom i ett vindutsatt läge vid vattnet och tillsammans
med den extrema höjden har vi rekommenderat Hyrex att verifiera projektet genom Sweco.
Ett förfarande som är vanligt vid särskilt komplicerade projekt, och i enlighet med Carl Bromarkers ritning har Sweco konstruerat en stabil botten med tre ramar i bredd som växlats av ju högre upp man byggt på grund av en lutande fasad. I projektet har man även använt konsoler för att komma så nära fasaden som möjligt och Carl Bromarker har sammanställt allt ställningsmaterial till Hyrex som behövs vid projektet.

Enligt Kjell Knoblach, projektchef på Hyrex, rör det sig om totalt 15 000 kvm ställning.
Med specialbottning för att klara lasterna, och stämp mellan balkongplattorna med stag ut till ställningen längs den lutande fasaden för extra stabilitet.

– Bara på höghuset använder vi 100 ton ställningsmaterial. Eftersom aluminiumställning bara får byggas i sammanlagt 24 meter har vi använt stålställning de första 50 metrarna i bottningen. För oss har den stora utmaningen varit att transportera upp materialet till så höga höjder. Med kastvindar och höjder på 60-70 meter går det inte att hissa upp materialet med rep som vanligt. Hyrex har därför fått kranhjälp upp till valvet, för att därifrån trava och spira på ställningarna uppifrån. Det låter som
speciella förutsättningar. Har ni behövt vidta extra åtgärder för att garantera säkerheten?

– Inga utöver det vanliga, förklarar Alexander Was som är en av montörerna på Hyrex. Vi använder vår personliga skyddsutrustning med liv- och säkerhetsselen, där spelar det ingen roll om arbetet görs på fem eller 50 meter. Däremot har vi behövt kommunikationsradio mellan den som står på marken och dem i ställningen. När man kommer upp på sådana här höjder går det inte att tala med varandra på vanligt sätt. Hittills har Hyrex byggt klart tre hussidor till en höjd av 30 meter och fortfarande
återstår 45 meter innan man nått sluthöjden. Därefter väntar nästa etapp med övriga fem trapphus, vilket innebär arbete i ett par månader framåt. Arbetet sker även i nära samarbete med LW Plåt, som först när de sista ställningarna demonteras kan montera plåten vid infästningarna, det vill säga när Hyrex väl kommer ned till valven.

– Självklart är det här ett roligt referensprojekt, det här är det högsta vi byggt någon gång. När Kajen 4 är klart kommer Stockholm stad att gå vidare med ytterligare tre höghus i Kajen 5, Kajen 6 och Kajen 7, i sammanlagt åtta år. Än vet vi inte om vi får något av de uppdragen, men med det här i ryggen har vi naturligtvis bra förutsättningar, konstaterar Kjell Knoblach.

• ställningssystem

Layher AB säljer och marknadsför ställningssystem, väderskydd samt scener och läktare i Sverige. Vi ingår i den familjeägda Layher koncernen som har säljbolag i 34 länder och över 1500 anställda. Produktutveckling och tillverkning sker i egna fabriker i Tyskland. Vårt mål är att ge våra kunder Mer Möjligheter att bygga framgångsrika affärer. Våra produkter används främst inom bygg och anläggning, inom processindustrin samt vid evenemang.