Grannsamverkan möjliggjorde VIP-läktare vid STCC

Upplands Väsby - 12 juni 2009

På självaste nationaldagen, den 6 juni, "vrålade" det ordentligt på Frihamnspiren i Göteborg, när racingbilar kastade sig ut på banan för att göra upp om förstaplatsen i årets upplaga av Göteborg City Race. För andra året i rad kördes ett stadsrace på hemmaplan i Swedish Touring Car Championship, STCC, och evenemanget blev en fartfylld folkfest. Vårt Eventsystem möjliggjorde en funktionell, säker och snygg VIP-läktare med drygt sju tusen sittplatser.

Som så ofta vid evenemang av det lite "extremare" slaget stod Extrem Events för leverans, uppbyggnad och konstruktion. Denna gång hade de dock fått hjälp av sina norska kollegor: Extrem Event AS. Det svenska företaget levererade cirka 3000 läktarplatser och det norska cirka 4000, det blev ett effektivt sätt att dela kostnader.

Tjugo montörer
Inför detta läktarbygge slet som mest tjugo man in i det sista med att få allt klart. Cirka 150 ton material och 21 tusen detaljer har hanterats. Tre veckor tog byggnationen. Inom eventbranschen går det ju inte att ha några förseningar, en deadline är inte ruckbar.
Ofta kan det handla om speciallösningar som måste ordnas på plats om montörerna stöter på patrull, eller kanske arrangören ändrar sig. Lösningar som ser ut att fungera på pappret kanhända inte sedan gör det när bygget väl är igång. Det är en viktig anledning till att både det norska och det svenska eventföretaget arbetar med vårt material, återigen är det den välkända och beprövade flexibiliteten som är så betydelsefull.

Speciallösning
Speciallösningen vid STCC innebar att fler stolsrader pressades in, jämfört med hur materialet är tänkt att användas. Det gällde att på befintlig yta få in så många sittplatser som möjligt. Ett annat skäl till att det hade varit uteslutet att använda andra läktare än våra, var själva inramningen eller utseendet. Arrangören ansåg vissa kriterier avgörande då VIP-biljetterna var dyrare än ståplatsbiljetterna: VIP-åskådaren skulle sitta skönt och säkert, dessutom skulle stolarna vara snyggt utformade. Banan där loppet kördes var 1 650 meter lång med tolv kurvor och en fantastisk utsikt mot Operan på andra sidan Göta Älv. Tävlingarna pågick under fredag och lördag. Redan på söndagen var rivningarna igång!

• evenemang

Layher AB säljer och marknadsför ställningssystem, väderskydd samt scener och läktare i Sverige. Vi ingår i familjeägda Layher Group som har säljbolag i 32 länder och över 1200 anställda. Produktutveckling och tillverkning sker i egna fabriker i Tyskland. Vårt mål är att ge våra kunder Mer Möjligheter och bygga framgångsrika affärer. Våra produkter används främst inom byggsektorn, vid industriunderhåll och vid evenemang.