Alexandra Lidén Fotograf: Henrietta Asplund

Lava rekryterar erfaren förläggare från Bonnierförlagen.

Lava förlag rekryterar förläggaren Alexandra Lidén från Bonnierförlagen som redaktionschef och förläggare. Alexandra Lidén har gedigen erfarenhet av förlagsarbete och har arbetat på Bonnier Fakta som förläggare i 8 år. Dessförinnan arbetade hon på Bokförlaget Forum och Bokförlaget DN. Alexandra tillträder sin tjänst på Lava efter sommaren.

Alexandra Lidén:

“Jag var redo för något nytt som förläggare och har länge följt utvecklingen hos de mindre förlagen som växer fram på marknaden. Just Lava förlag kändes extra intressant då de arbetar med moderna avtal som i korthet bygger på en annan fördelningsprincip av intäkterna – till författarnas fördel. Det mindre förlaget står också för en rörlighet och snabbhet som ett stort förlag inte förmår. Jag känner mig glad över möjligheten att få leda redaktionen på Lava och ge ut nya böcker av moderna och medvetna författare framöver.”

Lava förlag startades 2014 av Peter Norrman, VD på Vulkan. Alexandra Torstendahl, som också rekryterades från Bonnierförlagen, klev in som delägare och förlagschef. Visionen var klar från början: Att bygga Sveriges största förlagshus för egenutgivna böcker genom moderna avtal, och sätta författaren i fokus. Allt inom ramen för Vulkanisterna AB som startades 2008 av Peter Norrman, Linda Skugge och Sigge Eklund.

“Ja, vi har bara börjat”, säger Alexandra Torstendahl, förlagschef på Lava. “Att Alexandra Lidén börjar hos oss stärker vår verksamhet och gör det möjligt för oss att fortsätta växa snabbt. Förlaget har dubblat omsättningen tre år på raken och allt fler etablerade författare väljer idag att lämna de traditionella förlagen för att nå ut med sin berättelse tillsammans med en modern part. Vi tillgodoser dagens affärsdrivna författare behov av att ha kontroll över sina egna rättigheter, sina egna marknadsföringskanaler – de når sina läsare effektivt vilket avspeglar sig i vårt samarbete.”

Lava förlag är ett allmänutgivande förlag som ger ut ca 40 titlar per år. Mest fackböcker men också skönlitteratur, samt barn & ungdom – då på Unga Lava. Lava förlag är en del av Vulkanisterna AB, där Vulkan, Constant reader samt Calidris även ingår. 2016 uppgick omsättningen till ca 30 miljoner kr och bolaget beräknas utvecklas starkt de nästkommande åren. Utomlands arbetar företaget under varumärket Bookea.