Gängkriminalitet och reformerade seriemördare - Lennart Matikainen och Rickard Carlssons är tillbaka med "Samhällets fiende"

Den 10 september släpps Samhällets fiende, en efterlängtad uppföljare till Lennart Matikainen och Rickard Carlssons Hämnd-trilogi. När en våg av mord på kriminella gängledare och pedofiler skakar staden, står både polis och politiker maktlösa. Mitt i detta kaos tvingas den före detta seriemördaren Peter Nordström återigen konfrontera sina inre demoner och hans farliga alter ego, Generalen.

”Att det pågår ett rent krig är ingen underdrift, vilket både hans chefer och media numera vågat sätta ord på.”

Matikainen och Carlsson utforskar den komplexa relationen mellan rättvisa och moral som uppstår när Peter, under pistolhot, inleder ett oväntat samarbete som leder till en historisk mobilisering mot det våld och den korruption som lamslagit landet. Genom list och taktik lyckas de manövrera ett nät av lögner och svek som utmanar också läsarens moraliska kompass.

Med en blandning av rå realism och djup mänsklighet, belyser "Samhällets fiende" de samhällsstrukturer som drar in människor i kriminalitet och ställer den avgörande frågan: Vem är egentligen fienden? Romanen bjuder in läsaren att reflektera över vad som krävs för att återställa fred och rättvisa i en värld där dessa begrepp verkar ha förlorat sin betydelse.

Samhällets fiende är mer än en spänningsroman. Matikainen och Carlsson levererar en tänkvärd berättelse om kampen för rättvisa och försoning i en tid då allt fler förlorat förtroendet för det gemensamma.

Om författarna

Lennart Matikainen har sedan 90-talet arbetat som föreläsare, utbildare, relationscoach och författare. Han har arbetat inom media och är en f.d. elitidrottsman på nationell och internationell nivå inom kraft och kampsport. Han har under främst 80-talet arbetat inom säkerhetsbransch och polismyndigheten, där han mött liv och död på nära håll. Genom åren har arbete även skett inom kvinnojour, socialtjänst, familjehem och stöd och utbildningar för unga och utsatta kvinnor.

Rickard Carlsson är före detta elitidrottsman på landslagsnivå, ubåtsofficer, egen företagare och företagsledare. Han utbildar och föreläser om företagsutveckling och personlig utveckling.

Bokinfo:

• Titel: Samhällets fiende