Medelhavskosten fokuserar på färsk, naturlig mat

Det vi älskar med Medelhavskosten är fokuseringen på färsk och naturlig mat, gärna efter säsong. Vårt fokus lägger vi även på de nyttiga fetterna i nötter, olivolja. Mejeriprodukter som yoghurt och vitost samt fisk och skaldjur. Vi på Larsa är inga kostexperter, även om hälsa är ett stort intresse hos Husam och många av oss på företaget. Men vi har lång erfarenhet av import av bra och hälsosamma produkter av hög kvalitet. Det vi vill lyfta fram är förutom den hälsosamma Medelhavskosten, hela matkulturen från östra Medelhavet, där det förutom maten även handlar om solen och människornas värme, livsglädjen och generositet mellan varandra. Den underbara mezen som ofta inleder en måltid som samlar familj och vänner och ger samhörighet. Kärlek och god mat som förenar oss människor med olika bakgrund och nationalitet! Medelhavskosten blev först omtalad då man såg ett tydligt samband mellan kost och friska invånare. Livsstilen och maten, som har sitt ursprung på Kreta, innehåller mindre socker och ganska lite animaliska produkter och minskar risken för en lång rad sjukdomar. Kosten är inte direkt energifattig men de människor som ursprungligen åt den var trots detta sällan överviktiga. Enligt en ny Harvard-studie anser man att Medelhavskosten även har en positiv inverkan mot depression. Det som anses göra Medelhavskosten hälsosam är fettets sammanfattning och att den innehåller rikligt med antioxidanter.

Det som karakteriserar den hälsosamma Medelhavskosten och livstilen är följande:

Baljväxter och fullkorn
Baljväxter som bönor, linser är en fantastisk proteinkälla. Bönor är även fulla med fibrer som hjälper till att hålla kolesterolet nere. Hemkokta linser och bönor har lägre GI än dem du köper färdig på burk. Det kan också finnas tillsatser i de konserverade som inte är nyttiga. Så se till att koka upp bönor och frys istället ner i portioner. Ett tips är att marinera bönorna direkt medan de är varma. Förslagsvis i en dressing med olivolja, hackad rödlök, vitlök, balsamvinäger, salt och peppar.

Fullkorn
Byt ut vitt bröd och pasta mot fullkorn. Fibrerna ökar känslan av mättnad och håller mage och tarmarna i trim.

Färsk frukt och bär
Ät frukt och bär varje dag. Medelhavskosten rekommendera att man äter lite frukt till efterrätt.

Grönsaker
Inkludera alltid en sallad till din huvudmåltid och gör din egen dressing med olivolja och citron. Detta är en kraftfull antioxidant kombination. Ett tips är att fräsa upp bönor eller zucchini i olivolja och servera i en ljummen sallad.

Mejeri & ägg
Ost, vitost och yoghurt äts dagligen men i måttliga mängder. En skål med Grekisk yoghurt toppad med bär eller nötter och lite honung är exempel på en typisk frukost runt Medelhavet. Ost och yoghurt är även viktiga för ben och hjärtat. Ägg är en bra källa av fullvärdig (högvärdigt) protein.

Olivolja
Olivolja är den huvudsakliga fettkällan i Medelhavskosten och många menar att den är orsaken till den låga förekomsten av hjärtsjukdom i dessa länder. Ladolemono är en klassisk Grekisk vinägrett med olivolja och citron. En helt fantastisk kombination till grillad fisk och skaldjur. Receptet hittar du här.

Fisk och skaldjur
Lax, tonfisk, sill och sardiner innehåller bra med omega-3 oljor. Detta är oljor som kroppen behöver. Fisk och skaldjur är även viktiga proteinkällor.

Nötter
Ät gärna en handfull nötter dagligen. Vetenskapliga studier har visat att valnötter, jordnötter och mandlar och är de mest hälsosamma valen. Nötter i allmänhet innehåller en ovanligt bra kombination av olika näringsämnen.

Vitlök och örtkryddor
Använda gärna vitlök och färska örtkryddor som smaksättare. Kryddor minskar behovet av extra salt och ökar hälsofrämjande antioxidanter i kosten.

Kött
Kött äts i mindre portioner samt måttliga mängder av fågel.

Sötsaker
Sötsaker äts i små mängder.

Vin
Vin konsumeras ofta men med måtta. Starksprit undviks.

Ladda gärna ner vår inköpslista, organisera ditt skafferi och inspireras av våra många nyttiga recept i vår receptbank.

• medelhavskosten
  • feta